انواع چوب و کاربرد آنها

2

چوب قدیمی ترین ماده اولیه مورد مصرف بشر است که یک ماده آلی (نباتی) است، چوب‌هایی که از جنگل ها به دست می آیند،یکی از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده کره زمین می باشند.

 چوب دارای تنوع وسیعی از نظر بافت، رنگ و جنگلی می باشد. از اجزای تشکیل دهنده تنه درخت می توان به مغز، اشعه مغزی، چوب درونی و بیرونی، حلقه های سنی، پوسته چوب‌ساز و پوسته چوب نمایان است.

به کمک حلقه‌های سنی در مقطع برشی به ویژه در انواع چوب های بومی سن درخت قابل تشخیص است. از برش‌های مختلف طولی از تمامی انواع درختان به صورت های گرد، چهار تراش، نیمه، یک چهارم، انواع تخته ها و الوارها و تراورس ها حاصل می‌شود که در هر قطعه الیافت و فرم مقطع چوب نمایان است.

ویژگی‌های چوب کدام است ؟ 

جرم مخصوص چوب‌ها به مقدار خلل و فرج و میزان رطوبت همراه چوب بستگی دارد. با افزایش جرم مخصوص معمولا خواص مکانیکی چوب افزایش می یابد.

مزایا و معایب چوب چیست ؟ 

مزایا و معایب چوب چیست ؟ 

  • ابزار و ماشین آلات صنعتی به سادگی بر روی آن کار می کنند.
  • چوب در مقایسه با فولاد به نسبت وزنش مقدار بار بیشتری را تحمل می کند.
  • برخلاف بسیاری از مواد دیگر، چوب در مواد شیمیایی ضعیف ( رقیق ) مقاوم است. برای مثال: چوب درخت به نام سرخ چوب که بسیار بادوام و نسبت به وزنش بسیار محکم بود برای ساخت تانکرهای ذخیره مواد شیمیایی استفاده می شود.
  • عایق الکتریسیته و حرارت می باشد ( در واقع هوایی که بین بافت سلولی حبس شده چوب را بهترین عایق های حرارتی که تاکنون برای مواد ساختمانی شناخته شده کرده است.

معایب استفاده از چوب چیست ؟ 

  • چوب زود می سوزد .
  • در برابر حمله بیولوژیکی مانند: حشرات، قارچ‌ها و جانوران مقاومت خوبی ندارند.
  • در اثر تغییرات رطوبت محیط هم کشیده و با کشیده می‌شود و مقاومت آن در برابر نیروها در تمام جهت‌ها یکسان نیست و بدین جهت در برخی کاربردها از فولاد و پلاستیک به جای چوب استفاده می شود .

روش هایی برای بهبود و خلاف بر معایب چوب وجود دارد. برای مثال به وسیله مواد حفاظتی بر ضد حملات بیولوژیکی مقاوم کرد و از مواد شیمیایی خاص برای کاهش هم‌کشیدگی واکشیدگی استفاده نمودند.

 تبدیل چوب به الیاف و اجزای ریزتر (چیپس) و سپس بازترکیبی این اجزا به انواع فرآورده‌های ترکیبی باعث می‌شود، فراورده های ساخته شده مقاومت یک نواخت تری در جهت های مختلف داشته باشد.

چوب مزیت دیگری در مقایسه با سایر مواد اولیه دارد این است که ضایعات کمتری نسبت به معدن کاری و تولیدات معرفی در هنگام تبدیل دارد و نیز در هنگام تبدیل به سایر مواد مانند آلیاژها و فلزات انرژی کمتری مورد نیاز است.

 علاوه بر موارد اشاره شده اثرات زیست محیطی که بر اثر معدنکاری به منطقه وارد می‌شود جهت بازسازی اغلب به مدت زمانی بیش از طول عمر یک انسان نیاز دارد . در حالی که در این مدت درختان زیادی قابل تولید است.

 کاربرد و استفاده از چوبی بیشمار می باشد و به گفته یکی از مسئولین در سال ۱۹۰۵ میلادی در آمریکا (چوب جزء لاینفک موادی است که تمدن بر روی آن پایه گذاری شده است.)

کاربرد چوب چیست ؟ 

عمده ترین موارد استفاده چوب به مصرف سوخت می رسد با این حال باید به خاطر داشته باشیم که قبلا هم تا ۱۰ سال ۱۸۵۰ میلادی چوب منبع اصلی انرژی و سوخت بوده است. در حال حاضر چوب به عنوان سوخت بیشتر در کشورهای در حال توسعه دیده می شود که می توان که می‌توان به کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی اشاره کرد.

 افرادی که در کشورهای صنعتی زندگی می‌کنند و عمده ترین ماده تأمین انرژی آنها نفت می باشد باید بدانند که منابع تامین انرژی آنها (زغال سنگ، گاز، نفت) از جنگل های تجزیه شده هزاران سال قبل به وجود آمده اند و وقتی که مصرف شدند میلیون‌ها سال زمان می‌برد تا تجدید شوند. برخی دانشمندان معتقدند جنگل های فعلی، با مدیریت دقیق می توانند منبع تولید پایان ناپذیر از هیزم و زغال باشند که بسیار هم ارزان هستند.

در حدود یک سوم فراورده های جنگلی جهان در سال در امور ساختمانی استفاده می شود.  ماده اصلی ساختمانی بشر بوده است و در بسیاری از نقاط دنیا هنوز هم از پس تاریخ باقی مانده است.

  دیگر مصرف چوب در کاغذ سازی است مقدار چوبی که هر ساله تبدیل به کاغذ می شود و روند افزایشی دارد و اخیراً تخمین زده شده که برای برآوردن نیاز جهانی کاغذ و خمیر کاغذ سالانه نیاز به قطع درختان جنگلی به وسعت بریتانیای کبیر دارد.

  در واقع بیش از ۵ هزار فراورده مختلف چوبی به صورت مستمر تولید می شود . فراورده های از این دسته مدت ها است شناخته شده اند که برخی عبارتند : سلولز، لاک الکل چوب و ابریشم مصنوعی .

یک دیگر از کاربردهای روز افزون چوب در ساخت تخته های فشرده از قبیل تخته لایه ، تخته خرده چوب و تخته فیبر می باشد. حتی سیستم های پیچیده سفر های فضایی را ممکن ساخت، مستلزم استفاده عمده از چوب و فرآورده هایش است که می توان به نوعی چوب پنبه از پوست بلوط به عنوان عایق حرارتی اشاره کرد.

انواع چوب کدام است ؟ 

چوب ها به دلیل زیبایی و جلوه و همچنین قابلیت های زیادی که دارند، طرفدارهای زیادی را در صنایع مختلف خصوصاً دکوراسیون داخلی پیدا کرده اند. هرچند به خاطر نابودی جنگل ها در سراسر کره خاکی دولت ها را واداشته تا از استفاده بی رویه از این محصول جلوگیری کنند و این موضوع باعث تبدیل چوب به یک کالای لوکس شده است چراکه نسبت به محصولات مشابه از قبیل ام دی اف، نئوپان، پی وی سی و امثال آنها قیمت بسیار بالاتری دارد. اما طرفداران چوب مخصوصا در صنعت دکوراسیون داخلی باور دارند که حس طبیعی چوب، قابل مقایسه با محصولات مصنوعی نیست.

چوبی که از تنه درختان به دست می آید و به صورت تخته بریده می شود ،بیشتر چوبی را که در ساخت انواع اسباب و اثاثیه و مبلمان به کار می رود را تشکیل می دهد و نوع چوبی که ما انتخاب می کنیم زیبایی و استحکام وسیله ساخته شده را تعیین می کند.

درحال حاضر انواع زیادی از چوب ها در دسترس ما هستند و هر کدام ،ویژگی های خاص خود را دارند.

چوب های نرم رایج

وقتی می گوییم چوب نرم لزوما به این معنی نیست که این چوب ضعیف تر و کم تراکم تر از چوب های سخت است. درواقع تفاوت اصلی چوب های نرم و سخت در چگونگی تولید مثل آنها است.

چوب های نرم جزو بازدانگان و چوب های سخت جزو نهاندانگان هستند.

چوب های نرم از درختان خانواده کاج مانند سرو، صنوبر و کاج به دست می آیند و رنگ آنها تا حدی زرد رنگ و یا مایل به قرمز است.

از آن جایی که بیشتر درختان خانواده کاج سریع و مستقیم رشد می کنند، در نتیجه چوب های آنها که چوب نرم نامیده می شود. به طور معمول ارزان تر از چوب های سخت است. چوب های نرم رویش پایدار دارند و در مزارع درخت رشد داده می شوند؛ استفاده از این نوع چوب ها روند جنگل زدایی را کندتر می کند.

راش

راش

راش نام فارسی و بومی این چوب راش و مرس است. از خواص ظاهری چوب راش، درون تا مشخص و به رنگ کرم مایل به قرمز است. دوایر سالیانه فشرده و در نتیجه در مقاطع طولی دارای خطوط کم و بیش مشخص ناشی از آن است. از بارزترین خصوصیات راش شاید بتوان به پره های چوبی در مقاطع طولی اشاره کرده که در مقطع شعاعی به پرمگس و در مقطع مماسی به دوک معروفند و این پره ها به صورت لکه های قرمز دیده میشود. گاهی این پر مگس های زیبا عیب محسوب می شوند چرا که به عقیده نجاران این بخشهای چوب پس از رنگ کاری سیاه می شود.

 گونه راش، چوبی نیمه سنگین و دارای بافتی همگن و تقریبا مقاوم در برابر حشرات و قارچ هاست. به دلیل بافت همگن و درجه سختی مناسب این چوب، بیشترین تقاضا را برای خرید به منظور تشید مبل در بازار دارد. البته گونه های خارجی راش از طریق آذربایجان وارد ایران شده که به باور مبل سازان و فرشندگان چوب، کیفیت چوب راش ایرانی را ندارد ولی به دلیل ابعاد و رطوبت مناسب تخته ها، میزان ضایعات کمتری، در فرآیند تولید دارد.

توسکا

توسکا

 دو گونه توسکای قشلاقی و ییلاقی در ایران وجود دارد. نام های محلی توسکا۔ تسکاو توسد است. چوب درون نامشخص، رنگ کرم مایل به قرمز، دوایر سالیانه پهن با حدود نسبتا مشخص و موجدار در مقطع عرضی و پره چوبی آجری شکل قرمز رنگ در مقطع شعاعی و دوک های ظریف (پره ها) در مقطع مماسی از خصوصیات ظاهری چوب است.

چوبی نیمه سنگین تا سبک است که به دلیل پرداخت و رنگ پذیری، شکاف خوری و ابزار خوری خوب در صنعت مبلمان مصرف دارد ولی کم دوام بوده که البته در آب دوام قابل توجهی دارد. بیشترین میزان فروش را در بازار چوب فروشان پس از راش دارد.

توس (غان)

توس دو نوع مختلف دارد: زرد و سفید توس زرد، رنگ زرد بريده رنگ تا سفید را در برمی گیرد و بخش داخلی چوب قهوه ای مایل به سرخ است، توس سفید، رنگ سفیدتری دارد که شبیه به افرا است. هر دو نوع درخت توس، سختی ۴ در مقیاس ۱ تا ۵ دارند.

 توس به راحتی در دسترس و از بسیاری از سخت چوب های دیگر ارزان تر است توس ارزان قیمت است و علاقه مندان زیادی نیز دارد. برای همین اغلب برای ساخت مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد. توس محكم و کار با آنها آسان است. با این حال سخت جلا می گیرد چراکه جلا به صورت یکنواخت بر روی آن قرار نمی گیرد. بنابراین ممکن است ترجیح دهید هر چیزی که با این چوب می بسازید را رنگ کنید.

افرا  

افرا  

این خانواده دارای گونه های مختلفی در ایران است. از جمله می توان افراپلت، افراثیردار و کیکم رانام برد. بزرگترین و فراوان ترین افرای ایران ایلت است این گونه چوب، درون نامشخص، چوب سفید مایل به کرم با درخشندگی کم و پیش صدفی دارد. دو ابر سالیانه به دلیل فشردگی چوب تابستانه در مقطع عرضی کاملا مشخص و در مقطع مماسی نقوش مواج و در مقطع عرضی نقوش رگه ای مانند ایجاد کرده است که پره های چوبی ظریف و قهوه ای رنگ و براق در دو مقطع مختلف طولی به صورت لکه ها و دوک ها نمایان است. جویی نیمه سنگین با پرداخت آسان و هم کشیدگی کم، باعث شده تا در صنعت مبلمان و روکش گیری جایگاه ویژه ای داشته باشد. .

چوب روسی

 واژه چوب روسی در بازار چوب ایران به هر نوع چوب سفید رنگ وارداتی از روسیه تلقی می شود و کاربرد آن هم چندان تفاوتی نمی کند. در حالی که این چوب سفید خود شامل گونه های کاملا متفاوت چون نراد، توکل و انواع کاحیا می شوند

 “نراد” فاقد درون چوب مشخص و به رنگ سفید مایل به قرمرم فاقد مجاری صغی، راست تار، سبک. واکشیدگی و همکیدگی کم، قابلیت ترک خوردن کم هنگام خنک شدن، بسیار خوش کاره سنباده خوری خوب، میخ خوری و بیچ خوری عالی هستند؟ ولی با وجود تمام مزایا به راحتی در مقابل قارچها دچار مرض لکه آبی یا لکه قرمز می شود و از استحکام آن می کاهد.

حشرات نیز علاقه زیادی به لانه گزینی و تخم گذاری در آن دارند باید توجه داشت که چوبهای دارای رگه قرمز به هنگام خشک شدن کاملا تاب بر می دارند. این جوب به علت سبکی و ضریب الاستبه بالا از بهترین جوبها برای اسکلت ساختمان هاست الباف بلند و خمیر سفید آن در کاغذسازی مصرف فراوان دارد. در ایران این چوب، غالبا در صنایع مبلمان استفاده می شود. لازم به ذکر است چوب کاج ایرانی از کیفیت بالاتری نسبت به چوب روسی برخوردار است اما به دلیل نبود تجهیزات لازم برای خشک کردن اصولی این چوبه در بازار ایران ترجیحاجوپ های روسی را انتخاب می کنند..

ماهاگونی با آکاژو

ماهاگونی با آکاژو

آکاژوهایه دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم می شوند که اغلب آکاژوی آفریقایی در بازار ایران یافت می شود درون چوب، قرمز رنگ و بیرون چوبه نازک سفید مایل به صورتی رنگ دارد. بافت یک دست و وجود پر مگسهای درخشان و براق که با تغییر جهت نور درخشش متفاوتی دارند، از ویژگیهای شاخص این چوب است.

در مقطع شعاعی نقوش نواری صدفی و در مقاطع مصاسی نقوشی متنوع چون موجی، مجعد، جناغی دارد. یکی از پر مصرف ترین چوب های دنیا برای تهیه روکش های قیمتی است. به دلیل هم کشیدگی و واکشیدگی کم در هنگام خشک شدن، کمتر دچار عیب می شود. ضربه پذیری خوب، پرداخت عالی، پیچ خورد و میخ خوری بالا از خصوصیات بارز این چوب است ولی رنگ پذیری و واکس خوری باید همراه با بتونه کاری انجام شود. در تهیه رو کش و مبل سازی بیشترین مصرف را دارد. البته چوبهای دیگری نیز تحت عنوان آکاژو در بازار دیده می شوند که اسامی واقعی آنها سیپو، کیپو وسایلی است

بلوط

بلوط

 در میان درختان، بلوط عمری طولانی تر دارد که به ۲۰۰۰ سال می رسد. این درختان در ایران و در رشته کوه های زاگرس و البرز یافت می شوند. چوب درخت بلوط با چگالی حدود ۷۵ گرم بر سانتی متر مکعب از سختی و استحکام بالایی برخوردار است و به دلیل داشتن مقادیر زیادی تانن، در برابر حشرات و قارچ ها از مقاومت بالایی برخوردار است. این چوب به رنگ قهوه ای روشن تأتيره، فشرده، محکم و درشت بافت است و به دلیل خاصیت سخت و نیمه سنگینی که دارد، از مقاومت بالایی در برابر سایش و رطوبت برخوردار است در گذشته چوب بلوط در صنعت کشتی سازی و ساخت بناهای مسکونی به کار گرفته می شد و امروزه هم این چوب، مرغوبترین چوب در تولید و ساخت پارکت، مبلمان، میز و صندلی و مصارف آشپزخانه است.

گردو

گردو

چوبی که از درخت گردو تهیه می شود، جزو بهترین و مرغوب ترین چوب ها محسوب می شود. چوب گردو صیقل پذیر، همگن،رنگ پذیر و به رنگ قهوه ای تیره می باشد که طرح و نقش های زیبایی هم دارد و دارای دوام بالایی است وزن مخصوص این چوب حدود ۶ تا ۷ گرم در سانتی متر مکعب است که باعث شده مقاومت متوسطی در برابر نفوذ یک جسم خارجی داشته باشد که به آن سختی گفته می شود.

بنابراین میزان سختی یک چوب نسبت عکس با قابلیت کنده کاری و اره خوری آن دارد. به همین دلیل چوب گردو برای منبت کاری، خراطی و کنده کاری، مجسمه سازی و اشیای دکوری، آلات موسیقی و همچنین در دکوراسیون داخلی منزل و ساخت روکش های چوب بسیار پرکاربرد است. چوب گردو، چوبی نیمه سنگین و نیمه سخت می باشد و در نتیجه مقاومت مناسبی در برابر فشار، خمش، رطوبت و کشش دارد.

چوب ملچ

چوب ملچ

 چوب ملچ از خانواده تارون می باشد و یکی از زیباترین و خوش نقش ترین چوبهای ایرانی به حساب می آید. این چوب نیمه سخت و نیمه سنگین چگالی ای در حدود ۶۶ دارد و به رنگ قهوه ای مایل به قرمز می باشد. این چوب به دلیل ویژگی های زیبایش، در کارهای مربوط به دکوراسیون مصارف زیادی دارد. چوب ملچ چوبی نیمه سنگین، نیمه س خت و درشت بافت است که در برابر ضربه، خمش و حشرات مقاوم است و در کل از جمله چوب های بادوام به حساب می آید. از این چوب بیشتر برای ساخت روکش های چوب، تخته های چند لایه، مبلمان و دکوراسیون استفاده می شود.

بالسا

بالسا

چوب بالسا، سبک ترین چوب تجاری است. دارای سفتی و قابلیت فرم دهی فراوانی است. و به رنگهای سفید تا زرد روشن و قهوه ای ملایم دیده می شود. از چوب بالسا در ساخت قطعات صنعتی ظریف مانند دیوار سازی داخل هواپیما، ساخت ماکت ها  و آثار هنری استفاده می شود

نارون چوب نارون، چوبی محکم، سنگین و مناسب برای هوای مرطوب می باشد. از چوب نارون، اغلب روکش تهیه می کنند و به علت خاصیت خم پذیری برای کارهایی که پیچاندن چوب لازم باشد به کار می رود. این نوع چوب، همچنین در ساختن کرجی، بشکه، زین، چرخ گاری، بعضی قطعات ماشین ها، تراورس، مبل سازی، پارکت سازی و صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

چوبی بسیار نرم و سبک و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است، که به آسانی قابل کار کردن و رنگ آمیزی می باشد و از آن بیشتر برای پوشش داخلی دیواره ها در کابین و ساختمان استفاده می شود.

گلابی

گلابی، چوبی سخت و مقاوم، راست تار، صاف و سنگین می باشد این نوع چوب، یکی از گران قیمت ترین مواد در ساخت وسایل با ارزش و با کیفیت و همچنین آلات موسیقی چوبی (سازهای بادی است و در ساخت ابزارهای چوبی دقیق (مانند خط کش)، قاب سازی، ادوات چوبی و همچنین در ساخت مهر (مهر قالب پارچه قلمکار) به کار می رود.

ممرز

ممرز

ممرز، درختی است با قامتی متوسط که ارتفاع آن بین ۱۵ تا ۲۵ متر بوده؛ گاهی ارتفاع آن به ۳۰ متر نیز می رسد. تنه درخت ممرز (حتی تنه درختان در سال) اغلب شیاردار می باشد. پوست درخت، صاف و مایل به رنگ سبز خاکستری است. در ایران گستردگی زیادی دارد و چوبی مقاوم به سایش، سخت و سنگین است. از چوب ممرز به عنوان تراورس، تیرک های معادن زغال سنگ، ساخت واگن و کاغذ استفاده می شود.

شمشاد چوب شمشاد از چوب های بسیار سخت، متراکم، سنگین و بادوام است. این نوع چوب به دلیل تراکم بالای آوند ها و لیف های آن دارای چگالی بالا می باشد. چوب شمشاد در ساخت صنایع دستی (خاتم کاری و و منبت کاری)، ادوات مهندسی و لوازم خانگی کاربرد دارد.

آبنوس

آبنوس درخت سیاه رنگی است با چگالی نسبتا بالا و بسیار خوش ہو. تنه داخلی چوب به رنگهای مختلف زرد، سفید تا قهوه ای و سیاه دیده می شود. آبنوس، چوبی بسیار سخت و سنگین بوده که دارای استحکام فراوان می باشد؛ لذا کم یاب و گران است و از آن در ساخت خاتم (به عنوان مثلث های س یاه رنگ)، انواع مبلمان، میز و صندلی و پیانو استفاده می شود.

کاج

چوبی نرم، راست تار، سبک و کم دوام است و زود می پوسد، از آن برای ساخت جعبه، مبلمان و همچنین در کاغذ سازی استفاده می شود.

چنار

چنار

چوب چنار، چوبی به رنگ سفید روشن تا قرمز مایل به قهوه ای است که لکه های قهوه ای صدفی دارد. این نوع چوب، نیمه سخت و سنگین و بادوام است و از آن در مبل سازی و زیرسازی وسایل چوبی، ساخت دربهای اماکن متبرکه، دسته ابزار، صندلی، غربال وصندوق استفاده می شود

ساج چوب

ساج چوب

 ساج، سنگین، روغنی، خوش تراش و زیبا است. درخت ساج بومی کشورهای هندوستان، اندونزی و برمه است. این چوب به چوب سخت هند شرقی معروف است. علت استفاده از این چوب، روغنی بودن آن است که در مقابل پوسیدگی و کرم خوردگی بسیار مقاوم است

این نوع چوب به رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای پر رنگ با خطهای سپاه و بسیار سنگین و با دوام وجود دارد. چوب ساج در صنعت کشتی سازی، صنایع ظریف به خصوص خاتم کاری، ساخت ابزار آزمایشگاهی، روکش گیری، قسمتهای بیرونی و داخلی ساختمان و مجسمه سازی موارد مصرف دارد

تبریزی

چوب تبریزی به رنگ سفید تا کرم روشن است و اغلب لکه های سیاه رنگ و یا قهوه ای دارد چوبی است نسبتا نرم و سبک که دوام زیادی ندارد و کار با آن آسان است. در کاغذ سازی، کبریت سازی، جعبه سازی و ادوات کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد

سرخدار

سرخدار ، چوبی سخت، سنگین و مقاوم در برابر حشرات است، و در منبت کاری، قایق سازی و مصنوعات تزئینی کاربرد دارد

کاج بلسان

چوب کاج بلسان با چوب نراد که از خانواده کاج است، به رنگ های سفید، قهوه ای و با رگه های صاف و ظریف وجود دارد و عمدتا برای خمیر کاغذ و جعبه سازی مورد استفاده قرار می گیرد، شیوه و صمغ حاصل از این درخت هم به عنوان چسب شفاف به کار می رود و در رنگهای مختلف روغنی از آن استفاده می شود.

لاله درختی

لاله درختی

 لاله درختی، چوبی با بافتهای نزدیک و متراکم و به رنگ زرد می باشد و به دلیل کیفیت عالی در ساخت انواع مبلمان قیمتی ظروف چوبی، جعبه ها، اسباب بازی و غیره به کار می رود.  آکونه چوب أكونه، به رنگ صورتی کم رنگ تا پر رنگ، سبک، نرم، ربڑ بافت و کم دوام است که به خوبی ورقه ورقه می شود. این نوع چوب برای کاغذ سازی، قایق های سبک، و غیره استفاده می شود

نمدار

نمدار درختی است که دامنه گسترش و بی دارد و از جلگه تأییلاق در همه جا یافت می شود. ولی اکثرا در محدوده ۳۰۰ تا ۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا دیده شده است. این درخت به صورت پراکنده در جنگل های ش مال ایران می روید و چوبی نرم راست تار، و سبک، به رنگ صورتی روشن یا کدر و بافت آن ریز می باشد. چوب نمدار قابل ورق شدن است و نقش و نگار مشخصی ندارد. این نوع چوب، یکی از مرغوبترین و زیباترین چوب ها است که برای ساخت روکش، تخته چند لایه، مجسمه سازی، خمیر کاغذ، ساخت وسایل تزئینی، مداد و کارهای ساختمانی کاربرد دارد.

زبان گنجشک

زبان گنجشک

 زبان گنجشک، چوبی محکم، بادوام، نسبتا ارزان و با قابلیت فرم پذیری خوبی می باشد که کچ بیچ بر می دارد. رنگ این چوب عموما زرد ملایم است و در ساخت چهار چوب و درب، ساز ویولنه روکش، عصا و ساخت وسایل ورزشی (چوب اسکی، راکت تنیس) به کار برده می شود آزاد چوب آزاد، سنگین، با دوام، درشت بافت و مشابه گونه ای نارون می باشد و ترک بر نمی دارد. این نوع چوب به دلیل وجود خاصیت ارتجاعی و ارتعاشی، در مواردی از جمله ساخت وسایل ورزشی قابل ارتجاع (تخته پارالل و بارفیکس)، پاروی قایقرانی، تخته زیر فنر اتومبیل، همچنین ساخت وسایل موسیقی (سنتور) کاربرد دارد. در گیلان از آن چان جومی سازند که برای حمل بار به کار می رود.

توت سفید

توت سفید

چوب توت سفید، سخت، سنگین، راست تار و بادوام است. رنگ این نوع چوب، از بیرون سفید و از درون، زرد طلایی است. این درخت در اصل در چین و آسیای شرقی بوده است، اما در مناطق مرطوب جنگلی شمال ایران، در مناطق ییلاقی و در بسیاری از مناطق معتدل دنیا نیز کاشته می شود. چوب توت سفید در ساخت روکش، ابزار چوبی منزل، خاتم کاری و ساخت سازهای موسیقی کاربرد دارد.

انجیلی

انجیلی

چوب انجیلی، بسیار سخت، شکننده و با وزن مخصوص بالا است. این نوع چوب در ستون معادن و تونل ها و اشیای مقاوم به  سایش (قرقره، دوک نخ ریسی، پاشنه کفش) مورد استفاده قرار می گیرد. ماهون چوب ماهون، چوبی نیمه سخت و نیمه مستحکم با سنگینی متوسط است، که از آن برای ساخت مبلمان گران قیمت استفاده می شود. این نوع چوب جزو زیباترین چوب های جهان به شمار می رود.

وسک

چوبی نیمه سنگین و کج تار است. کار با آن نسبتا مشکل، سخت، محکم، الیاف آن در هم، چوب بیرون آن خاکستری و چوب درون آن قرمز مایل به قهوه ای است.

زیرفون

چوبی است راست تار ، خوش کار ، سبک، به رنگ صورتی روشن یا کدر، ریز بافت، قابل تورق و بسیار مناسب برای صنایع روکش سازی می باشد. این چوب دارای نقش و نگار آن چنانی نیست.

صنوبر

سفید رنگ ، یک نواخت ، سبک ، راست تار، خوش کار ، قابل تورق است. به رنگ زرد مایل به قهوه ای و دارای خطوط نامنظم و موج دار است. برای طرح های خارجی و داخلی دیوارها و درب ها و هم این طور برای قفسه بندی به کار می رود.

چوب قرمز

به رنگ قرمز مایل به قهوه ای است. در مجاورت هوا به رنگ مشکی و یا خاکستری در می آید. خطوط آن موازی است. به طور نسبی قوی، امانرم و به آسانی قابل جدا شدن است و مقاوم در مقابل پوسیدگی می باشد. برای مبلمان سازی و بعضی از دیوارهای داخل اتاق ها و هم چنین بوفه سازی به کار می رود.

گیلاس

گیلاس

رنگ این چوب روشن و تیره قرمز به قهوه ای می باشد و خطوط آن به هم پیوسته و به یکدیگر نزدیک است. از این چوب بیشتر به عنوان روکش چوب های دیگر استفاده می شود. مستحکم، زیبا، به طور نسبی سخت است و به خوبی رنگ می گیرد.

از نظر گیاه شناسی چوب ها به چند دسته تقسیم می شود؟ 

از نظر گیاه شناسی چوب ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • سوزنی برگان ( مخروطیان، همیشه سبزها، ژیمنوسپرها)
  • پهن برگان ( سیدوس‌ها، انژیسپرها) تقسیم.

در حدود دو سوم سطح مناطق جنگلی جهان از پهن برگان ( سخت چوب ها ) و باقیمانده از سوزنی برگان (نرم چوب‌ها) پوشیده شده است. نامگذاری این گونه ها به انگلستان قرون وسطا بازمی‌گردد زمانی که ساختمان‌ها از چوب های سخت و سنگین بلوط انگلیسی ساخته می‌شد، کار بسیار دشواری بود و همچنین چوب هایی که از کاج که در مقایسه کاملا برعکس مورد قبول بودند، ساخته می‌شدند.

بر اثر مرور زمان گونه های تازه کشف شدند که در زیر گروه بلوط به عنوان پهن برگ و کاج به عنوان سوزنی برگ طبقه بندی می شدند. نخستین گیاه شناسان به این نکته پی برده بودند که تمام درختانی که در گروه پهن برگان قرار می‌گرفتند ، نهان دانه و از گیاهان گل دار بودند . در حالی که گروه سوزنی برگ که عمدتاً از مخروطیان بودند در دسته بازدانگان جا می‌گرفتند ، بعدها برخی گونه ها کشف شدند که با این طبقه بندی جور نبودند.

برای مثال، بالزا یک نهان‌دانه و بنابراین یک پهن‌برگ بود، ولی همچنان که اغلب مدل‌ساز ها می‌دانند بسیار سبک و نرم است .

از طرف دیگر ، سرخ‌دار یک بازدانه است و در زیر گروه سوزنی برگان جای گرفته، چوبی سخت تر از بسیاری از پهن‌برگان دارد. بیشتر پهن برگان که در مناطق معتدل می رویند ، خزان کننده هستند و طی فصل پاییز خزان می کنند با این حال پهن برگان گرمسیری معمولاً همیشه سبزند، چرا که در اقلیم گرمسیری تمایز فصول به طور مشخصی وجود ندارد. بزرگترین درختان جهان در بین سوزنی برگان به چشم می خورند .

 

2 نظرات
  1. طراحی لوگو می گوید

    مرسی از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتین. اگر نیاز به طراحی لوگو، بنر، ست اداری، کاتالوگ، پوستر و… داشتین به وبسایت ما سر بزنید.

  2. ویدا تهرانی می گوید

    سپاسگزار از شما مطلب مفید و بسیار کاملی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.