بهترین نقاش ایران در سال ۹۹ کیست؟

2

تاریخ هنر نقاشی در ایران مربوط  به دوره غارنشینی است. آثار کشف شده در غارهای استان لرستان تصاویری از حیوانات و انسان‌ها بود که در بیش از ۱۲هزار سال پیش ترسیم شده بودند. نقاشی‌های کشف شده روی ظروف سفالی در تپه شوش و سیلک نیز گواه این را میداد که هنرمندان ایرانی در این مناطق با نقاشی آشنایی داشتند. در زیر به معرفی ۱۰ نقاش معروف ایرانی می پردازیم.


۱۰ نقاش برتر ایران 


  • روح الله میرک
  • محمدعلی بیک نقاش باشی
  • کمال الملک
  • ابوالحسن نقاشباشی
  • سهراب سپهری
  • محمود فرشچیان
  • مسعود نجابتی

در ادامه به معرفی نقاشان برتر ایران به صورت کامل می پردازیم :

۱- بهمن محصص

بهمن محصص

بهمن محصص در ۹ اسفند ۱۳۱۰ در شهر رشت دیده به جهان گشود. او را می توان نقاش، مترجم پیشروی ایرانی و مجسمه‌ ساز معروف ایرانی دانست. نقاشی‌های آوانگارد محصص از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران به حساب می آید. از آثار معروف بهمن محصص می توان به  مالاپارته، پیراندلو و کالوینو و ترجمه فرانسوی به فارسی اوژن یونسکو و ژان ژنه اشاره کرد. سرانجام در ۶ مرداد ۱۳۸۹ در شهر رم در گذشت.


۲- محسن وزیری مقدم

محسن وزیری مقدم

محسن وزیری مقدم در سال  ۱۳۰۳ در تهران به دنیا آمد. او با پشتکار فراوان توانست در رشته نقاشی، طراحی، مجسمه‌ سازی دارای مهارت و شهرت شود. وزیری مقدم نخستین دانش ‌آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به حساب می‌ آید. او را می توان از نقاشان نوگرای ایران دانست که با عملکرد مدرنیست و ابداع سبکی خاص و شخصی، آثاری منحصر به فرد و نو خلق کرده است. وزیری مقدم تنها نقاش ایرانی بود که آثارش را بدون واسطه در موزه هنرهای مدرن نیویورک خریداری کردند. سرانجام در ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ چشم از جهان بست.


۳- آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو

آیدین آغداشلو در ۸ آبان ۱۳۱۹ در شهر زیبای رشت چشم به جهان گشود. آغداشلو علاوه بر نقاشی توانست نویسنده، گرافیست و حتی منتقد فیلم و تصویرگری کتاب‌های درسی هم باشد. از آثار مهم ی این هنرمند ایرانی می توان به خاطرات انهدام، فاجعه آخرالزمان ،هویت، شفاعت فرشتگان و ….  اشاره کرد.


۴- کوروش شیشه ‌گران

کوروش شیشه ‌گران

کوروش شیشه ‌گران در سال ۱۳۲۴ در شهر قزوین متولد شد. این نقاش، گرافیست، طراح ایرانی توانست با آثار زیبای خود نمایشگاههای زیادی در ایران و خارج از کشور برپا کند. او توانست در سال ۱۳۴۶ دیپلم نقاشی ‌اش را از هنرستان هنرهای تجسمی تهران و در سال  ۱۳۵۲ لیسانس معماری داخلی را از دانشکده هنرهای تزیینی  دریافت کرده است. از جوایز معروف این نقاش می توان به دریافت تقدیرنامه از سازمان ملل متحد برای طراحی پوستر “صلح در لبنان”، تقدیر هیات داوران در اولین بی ینال بین المللی نقاشی جهان اسلام کسب، مقام اول مسابقه هزاره جهانی نقاشی در ایران اشاره کرد.


۵- فریده لاشایی

فریده لاشایی

فریده لاشایی نقاش نوگرای، مترجم ایرانی و نویسنده متولد سال ۱۳۲۳ در شهر رشت بود. شهرت آثار او به خاطر پرده‌های انتزاعی معاصرش می باشد. مهمترین کتابش رمان شال بامو و دیگر آثار این هنرمند ترجمه نجواهای شبانه ناتالیا گینزبورگ و گل‌های هیروشیما از ادیتا موریس اشاره کرد. لاشایی  در ۶ اسفند ۱۳۹۱ در گذشت.


۶- حسین محجوبی

حسین محجوبی

حسین محجوبی متولد سال ۱۳۹۰ در شهر زیبای لاهیجان و از نقاشان، معماران و پارک سازان معروف معاصر ایران که دارای چهره ماندگار و درخشانی در هنر نقاشی در سطح بین‌ المللی نیز هست. می ‌توان او را از هنرمندان برجسته و صاحب سبک دانست. حسین محجوبی در نوجوانی به نقاشی علاقه ‌مند شد و در سن ۲۰ سالگی (سال ۱۳۲۹) در اثر یک اتفاق و آشنا شدن با دکتر محمد علی مجتهدی توانست به کمک او در دبیرستان البرز تهران تحصیلات متوسطه خود را به اتمام رساند. حسین محجوبی در سال ۱۳۳۸ با موفقیت در رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا و هم‌ زمان دروس معماری فارغ‌ التحصیل شد.


۷- نسرین خسروی

نسرین خسروی

 نقاش و تصویرگر كتاب كودكان و نوجوانان بود. او در تمام مدت عمر هنری خود با قلم زیبا و شگفت آور خود توانست خاطرات خوبی را برای کودکان سرزمینش رقم بزند و هیچ گاه از خاطر دوستدارانش بیرون نخواهد رفت.


۸- مرتضی کاتوزیان

مرتضی کاتوزیان

مرتضی کاتوزیان را می توان جستجوگر لحظه‌ های بی ‌پیرایه زندگی نامید. او دارای افتخارات زیادی در زمینه نقاشی و ورزش است. بیشتر نقاشی های کاتوزیان درباره مسائل زندگی و انسان های اطرافش ترسیم شده است. او در مدت ۳۰ سال تدریس نقاشی شاگردان زیادی را از آتلیه های کوچکش تقدیم جامعه هنری کرد. در حال حاضر تعدادی از آن هنرجویان او از نقاشان و هنرمندان مشهور ایران هستند و هریک در آموزشگاه نقاشی خود به آموزش هنرجویان بسیاری مشغولند.


۹- محمد احصایی

محمد احصایی

 محمد احصایی از هنرمندان معاصر ایران در رشته خوشنویسی،  نقاشی و گرافیک که هم در داخل  کشور وهم در خارج دارای شهرت و آوازه جهانی است. او پس از فارغ‌ التحصیلی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران  توانست در آن جا تدریس کند. احصایی را می توان یکی از پایه ‌گذاران نقاشی خط در دورهٔ معاصر ایران دانست که با مجموعهٔ نقاشی-خط‍های خود اعتباری جهانی پیدا کرد.


۱۰- مجید اروری 

مجید اروری 

مجید اروری متولد سال ۱۳۴۸ در تهران است. دوران کودکی مجید اروری پر از علاقه زیاد او به نقاشی طی شد. ۲۰ سال بود که با دیدن آثار استاد مرتضی کاتوزیان (از بزرگ ترین نقاشان واقع ‌گرای ایران) در حوزه هنرهای معاصر تهران دیدگاه نو و جدیدی نسبت به هنر نقاشی پیدا کرد و در محضر این استاد به تعلیم نقاشی پرداخت. او در سال ۱۳۸۳ ازدواج کرد.

2 نظرات
  1. سام می گوید

    محبوبی متولد ۱۳۹۰ هست؟!!

  2. سام می گوید

    استاد محجوبی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.