بهترین تولید کننده و فروشنده دستگاه چاپ در ایران کجاست؟

1

 

 

 

 

 


معرفی ۱۰ تولید کننده و فروشنده دستگاه‌های چاپ در ایران سال ۹۹ 


۱. گروه ایران روتاتیو

ایران روتاتیو برای فعالان حوزه چاپ نامی آشنا است.

ایران روتاتیو برای فعالان حوزه چاپ نامی آشنا است. بزرگترین وارد کننده و مشاور راهکارهای ماشینی و تجهیزات چاپ و بسته بندی در کشور و نماینده انحصاری گروه هایدلبرگ.

هایدلبرگ با سهم نیمی از بازار فروش ماشین آلات افست ورقی از پیشتازان جهان در حوزه ساخت ماشین آلات و ارائه راهکارهای چاپ است؛

مصاحبه ای با نایب رییس هیئت مدیره و مدیر فروش و بازاریابی این شرکت داشته ایم. شاهین اسفرجانی، نسل سوم مدیریت شرکت ایران روتاتیو با گشاده رویی پیشنهاد مصاحبه را پذیرفت. اتاق کنفرانس همزمان مدرن و صمیمی را به هر بیننده تزریق می کرد. دیدن شرکتی که با سرمایه شخصی در این سطح اداره می شود به نوبه خود قابل توجه بود.

خود را معرفی کرده و کمی در مورد شرکت ایران روتاتیو توضیح دهید.

۷۰ سال پیش اساس شرکت توسط پدر بزرگ بنده، استاد علی اسفرجانی نهاده شد و بیش از چهار دهه است که در اختیار پدر من قرار گرفته و در واقع من نسل سوم مدیریتی شرکت حساب می شوم. شرکت ما با تکیه بر اعتبارش، بدون کمک های دولتی و حتی وام، توسعه یافته و خدماتش را ارائه می دهد و نکته ای که آن را تا حدودی از شرکتهای دیگر متمایز می کند تعصب آن به حوزه فعالیتش است؛ به این صورت که ما بخش عظیمی از درآمد حاصله از این شرکت را در همین صنعت چاپ سرمایه گذاری کرده ایم و به این صورت نبوده که بخواهیم در حوزه های دیگر، حالا برای منافع بیشتر هم که شده، شرکت بجوییم. ما معتقدیم که صنعت چاپ هنوز جای رشد فراوانی دارد و ظرفیت کار بالایی را می طلبد؛ از همین رو سودآوری حرفه ای از چاپ را در همین صنعت سرمایه گذاری می کنیم و در پی گسترده سازی شرکت و بالطبع صنعت چاپ داخلی هستیم، همین مکانی که در آن حضور داریم، مرکز آموزشی و نمایشگاهی شرکت ایران روتاتیو (PTEC) گواه این نکته است.

این مرکز حدود دوازده سال پیش توسط پدر بنده بدون هیچ نوع کمک یا اعتباربخشی دولتی و تنها با تکیه بر همت و سرمایه شخصی بنا نهاده شد و تا امروز هم سعی همیشگی ما در به روز نگاه داشتن آن بوده است. امروز این مکان که کاربرد نمایشگاهی و آموزشی دارد، برای هر شرکت بزرگی لازم است اما تأسیس آن نشان از آینده نگری است که خط مشی همیشگی ایران روتاتیو بوده است.

ایران روتاتیو در کار آفرینی چگونه است؟

ما اکنون حدود صد نفر پرسنل داریم و با ساختاری کاملا سیستماتیک کار می کنیم ، اینگونه نیست که یک نفر چند کار را با هم انجام دهد، ایران روتاتیو بخش بندی دارد. بخش فروش داریم که به سه بخش ماشین آلات، مواد مصرفی، ملزومات و قطعات یدکی تقسیم می شود. این سه بخش در حوزه های چاپ افست، فلکسو و گراور و دیجیتال صنعتی فعال هستند و هر کدام از این بخش های تیم بازاریابی مربوط به خود را دارند.

بخش خدمات فنی و پس از فروش نیز با تیم مهندسی تخصصی، پشتیبانی کامل از مشتریان را بر عهده دارند. تنها در این حوزه از بیست نیروی متخصص دوره دیده در خارج کشور برخوردار هستیم و این امتیازی است که بسیاری از شرکت ها حتی در صنایع دیگر هم ندارند. بخش های بازاریابی و روابط عمومی، بخش اداری و مالی و همینطور سفارشات خارجی دیگر بخش های زیر مجموعه ایران روتاتیو هستند. هر بخش هم متکی به خود است و بخش های عملیاتی شرکت هر کدام هزینه خود را در می آورند. البته این بدان معنا نیست که ما مشکل و نقطه ضعفی نداریم، طبیعتا مشکلاتی هست که در پی مطالعه و رفع آن هستیم.

این سوالی کلیشه‌ای است اگر بپرسم آیا ایران روتاتيو مشتری مدار است یا نه، چون این را سابقه و حضور موفق تان در بازار نشان می دهد. جا افتادن در بازار کار شاقی است که تنها با تکیه بر اعتماد مشتری قابل وصول است. می خواهم راز موفقیت ایران روتاتیو را جویا شوم و این نکته که شرکت شما در آینده برای ادامه این روند چه برنامه ای را مد نظر دارد؟

تأیید این موفقیت به عهده مشتری است، اما می توان گفت خط مشی همیشگی ایران روتاتیو بر آگاهی سازی مشتری معطوف بوده است. ما می توانستیم دستگاه هایی را وارد کنیم و دست اندرکاران این حوزه هم بر اساس رفع نیاز اقدام به خرید موجودی ما کنند و منافع مالی مان را در اولویت قرار دهیم، اما همیشه سعی کرده ایم مشتری را از چند و چون خریدش آگاه کنیم، دستگاه های جدید را به او معرفی کرده و سعی کنیم حق انتخاب برایش قائل شویم. با این همه حتى الان افراد و شرکت هایی هستند که از وضع بازار و ناآگاهی خریدار سوء استفاده کرده و دستگاهها و قطعات بی کیفیت را به فروش می رسانند، آنهم بدون هیچ تضمین و خدمات پس از فروشی.

ما معتقدیم که صنعت چاپ هنوز جای رشد فراوانی دارد و ظرفیت کار بالایی را می طلبد؛ از همین رو سودآوری حرفه ای از چاپ را در همین صنعت سرمایه گذاری می کنیم و در پی گسترده سازی شرکت و بالطبع صنعت چاپ داخلی هستیم.

می دانید که اکثر ماشین ها و دستگاه های چاپ کالاهای نیازمند به بودجه بالا و سرمایه ای محسوب می شوند، کالای سرمایه ای هم باید درست انتخاب شود. همین همایشی که در آن تشریف دارید از نمونه های این کوشش و رویکرد است. اینکه معرفی کنیم چنین دستگاهی هست، روش کارش چیست و چه خدماتی انجام می دهد و مزایای آن چیست ما در واقع سودآوری را در منافع مشتری و مشتری مشتریانمان در نظر میگیریم و باز تاکید می کنم که اصل آموزش و آگاهی هم یکی از اصول اساسی و تاثیر گذار در تصمیم سازی ما است .

کمی در مورد دستگاه اسپکترودنس توضیح داده و بگویید این دستگاه چه کمکی می تواند به صاحبان صنایع بکند؟

در عموم صنایع از جمله صنعت چاپ هر دستگاهی برای کم کردن هدررفت، بیشتر کردن سود، افزایش کارایی و دوری جستن از خطای شایع انسانی و از این قبیل استفاده ها ساخته و عرضه می شود تا نیازهایی را مرتفع کند. این دستگاه در بخش رنگ صنعت چاپ مورد استفاده دارد. یک چاپ انجام شده برای اینکه بتواند مشتری را راضی کند بی شک باید تا حد توان به منظور و خواسته او نزدیک باشد و عموم دوستان همکار در این صنعت می دانند که اختلاف رنگ طرح سفارش داده شده با نتیجه نهایی یکی از مشکلات شایع است. حالا این دستگاه با حساسیت بالا مختصات رنگ فرا خوانده شده را با دقتی بالا ثبت کرده و اشتباهات در این عرصه را تا حد امکان برطرف می کند.

متاسفانه کشورهای توسعه یافته به خاطر تصویرسازی غلط رسانه های خارجی تصور درستی از ما ندارند، در حدی که خود من بارها تعجب را در چهره نمایندگان آنها دیده ام؛ آنها از مدنیت و مدرنیت پایتخت ما به وجد می آیند و اذعان می کنند که چنین انتظاری را نداشته اند. به هر حال تصویرسازی پیش گفته باعث بی خبری بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه نسبت به پتانسیل خوب بازار ما شده است و این ارتباط ما را یک طرفه کرده اما بوده‌اند شرکت های معروفی که با مطالعه بازار به سراغ ما آمده اند و پیشنهاد همکاری داده اند. در مورد تکون باید بگویم که ما شش سال است که نماینده انحصاری این شرکت هستیم و همکاری مان حاصل یک تعامل دوجانبه است .

رویکردتان در انتخاب دستگاه ها برای عرضه چیست؟ فقط جدید بودن آنها؟

طبعا نوین بودن تکنولوژی دستگاهها مهم است اما نکته خاصی در مورد این کار وجود دارد؛ مثلا این عاقلانه و به صرفه نیست که یک اتومبیل چند میلیاردی را به تعداد زیاد به کشور وارد کنید، چرا که اولویت فعلی اقتصاد کشور و حتی جاده های ما با آن سازگار نیست. ما به وضعیت اقتصادی کشور چشم داریم و نمی آییم دستگاهی که نیاز بودجه و سرمایه ای بالا است را به مشتری پیشنهاد بدهیم، در حالی که با یک راهکار دیگر و منطقی تر از بعد اقتصادی و تولید می توانند هزینه سرمایه گذاری مشتری را کاهش دهد حتی گاهی مشتری دستگاه خاص و فوق گرانی را سفارش می دهد که بالطبع سود بیشتری برای ما دارد اما به او پیشنهاد می کنیم و مشاوره می دهیم که این کارش اتلاف سرمایه است کاربری مورد نظرش را جویا می شویم و عموما دستگاه هایی بر مبنای نیاز بازار و تولید که برای مشتری به صرفه تر باشد جهت سرمایه گذاری معرفی می نماییم.

ما نگاهی کلان تر و همانطور که گفتم با تعصب به صنعت چاپ داریم و اهداف بلند مدت، اما گاهی اینطور به نظر می رسد که قرار است ما دستگاه خاصی را مدنظر مشتری قرار دهیم. نگرش او طبیعتا مانند ما نیست. مشتری شرکت و امکانات ما را می بیند و گمان می برد که گران فروشیم دیگر حساب خدمات رسانی را و ضمانت کالا را نمی کند و به خاطر کمی ارزان تر بودن به سراغ دلال های بازاری می رود که شرکتشان در کیف دستی و تلفن همراه خلاصه می شود. این خرید دستگاه بحث خرید کالای سرمایه ای است که باید  کلیه جوانب بررسی شود، که از مجال این مصاحبه خارج است .

رنگ، موضوع مهمی در صنعت چاپ است و جایش در کارگاههای ما خالی بود. مثلا بسته بندی کشور را ببینید یک برند را بارها با رنگهای متفاوت می بینید و هر بار به یک کیفیت که این امر طبیعتا آثار خوبی بر خریدار ندارد.

این کارگاه در مورد مبانی مدیریت و کنترل رنگ برگزار شد؛ چرا این موضوع را انتخاب کردید؟

ما کارگاه های مختلف را بر اساس نیاز بازار و با نگاهی به پیشرفت تکنولوژی برگزار می کنیم . ایران روتاتیو کارگاه های عمومی زیادی برگزار کرده اما در این مورد گروه هدف داشتیم، این همایش را می توان در ادامه تلاش های ما برای استانداردسازی فضای تولید محسوب کرد؛ حرکتی هوشیارانه از سنت به تکنولوژی روز مورد قبول دنيا، این صنعت اگر تلاشی برای گریز از سنت نکند با وضع پیشرفت روزافزون تکنولوژی با بن بست های زیادی برخورد می کند. این گفته بنده حمل بر منت گذاری برداشت نگردد ولی همین کارگاه در کشورهایی مانند آلمان حداقل برای یک روز با مبلغ سه هزار الی پنج هزار یورو هزینه حضور در دوره برگزار می شوند ولی ایران روتاتیو کلیه هزینه ها را رایگان نموده که با حضور حداکثری و اهداف اطلاع رسانی به دست اندرکاران صنعت چاپ را در بر داشته باشد.

وقتی ما صنعتگر را با سیستمی استاندارد آشنا سازیم در واقع به گونه ای برای او هدف سازی کرده ایم. او که به کارایی این دستگاه پی برده تلاش می کند به آن برسد و وقتی آن را تهیه کرد می بیند اگر دستگاه قدیمی خود را به روز کند می تواند کارایی دوچندانی داشته باشد و در کارش پیشرفت کند. او می بیند می تواند با به روزسازی کسب و کارش حتی بازاری فرامنطقه ای داشته باشد و از این رو این چرخه که می توان آن را بن بست رسیدن تکنولوژیک نامید علاوه بر رونق کار به پویایی صنعت هم منجر خواهد شد. این یک کار زیرساختی است که ایران روتاتیو آن را شروع کرده است. مهمتر اینکه ما دوست داریم هر از گاهی مشتریان وفادار خود را با این بهانه ملاقات کنیم.

شما یک شرکت عمدتا وارد کننده هستید؛ تحریم ها چه تاثیری روی روند کار شما گذاشته است؟

طبیعتا محدودیت های زیادی بابت این مورد به ما از سوی کشورهای تحریم کننده تحمیل شده است؛ نوسان ارز، از دست دادن بازار منطقه ای و فرا مرزی.

در حوزه بازرگانی و مشاوره فنی چاپ در داخل کشور شرکتی بزرگتر از ایران روتاتیو وجود ندارد و حتی به باور من در دیگر حوزه های صنعت هم ما جزو پنجاه شرکت موفق خصوصی در ایران هستیم، ما همیشه به دنبال اهداف بلندمدت بوده ایم و چشم به سود مقطعی نداشته ایم، ایران روتاتیو همیشه به دنبال توسعه بوده است، ما در بدترین شرایط اقتصادی یک نیرو از شرکت کم نکرده ایم، یک روز حقوقمان عقب نیافتاده است و همواره در روند توسعه بوده ایم. فشارهای داخلی و خارجی زیادی وجود داشته و دارد و رمز پیروزی ما در شیوه مدیریت و آیند نگری مان است. کنترل نبض بازار و پیش بینی و پیشگیری از معضلات در دستور کار مدیریتی ما قرار داشته است.

شرکت هایدلبرگ که ما نماینده انحصاری آن هستیم، امروز حتی از چاپ سه بعدی هم فراتر رفته و وارد چاپ چهاربعدی شده است.

ایران روتاتیو را با یک نماینده دیگر هایدلبرگ مقایسه کنید.

بگذارید اینطور بگویم؛ شرکت هایدلبرگ ۱۵ هزار پرسنل دارد و با هشتصد هزار متر مربع خط تولید بزرگترین خط تولید جهانی این صنعت را دارد و بهترین و بزرگترین مراکز آموزشی را دارا است، آنها در مواجهه با ما و مقایسه ما با دیگر نمایندگانشان از امکانات ما شگفت زده می شوند.

سایر کشورها هم با همین شرکت های معروف و مطرح بین المللی که شما نماینده آنها هستید کار می کنند؛ چطور است که تکنولوژی ما به آنها نمی رسد؟ چه سدی در این میان وجود دارد؟

سد اصلی، نبود امنیت سرمایه در بازار است. به خاطر تحریم های اقتصادی کل صنعت ما از جمله حوزه چاپ امروز فشارهای بیرونی زیادی را متحمل میشود. در این اوضاع هیچ سرمایه گذاری ریسک نمی کند یک ماشین چاپ چند میلیاردی بخرد. شما ببینید در همین یکسالی که خبر از رفع تحریم ها بود در همه حوزه های صنعت سرمایه گذاری افزایش پیدا کرد.

متاسفانه نگاه به چاپ در کشور ما هنوز صنفی است و به عنوان یک صنعت محسوب نمی شود. حتی دولت و مجلس هم آن را صنعت نمی دانند و در بودجه گذاری سایر تصمیم سازی ها صنعت چاپ نسبت به دیگر صنایع سهم بسیار کمتری دارد و این در حالی است که چاپ و بسته بندی در سایر صنایع نقش پراهمیتی را ایفا می کند. دولت برای رونق این حوزه باید تسهیلات ویژه ای را ایفا کند، هیچ جای دنیا نمی روند یک دستگاه ده میلیارد تومانی را به صورت نقدی و یا با وام ۲۵ درصدی خریداری کنند.

امروز مثلا زعفران ما در کشور اسپانیا بسته بندی می شود و یا خرمای ما در جای دیگری بسته بندی می شود، چرا که ما با استاندارد جهانی فاصله زیادی داریم، استاندارد فقط طرح و نقش نیست. مثلا در بسته بندی مواد غذایی، مرکب شما باید با یک چاپ عادی متفاوت باشد و ملزم به رعایت شاخص هایی است که متاسفانه در ایران رعایت نمی شود. این احتياج به دیکته دولت، تعریف ضمانت اجرا و برخورد قانونی دارد و از آن رو هم باید دست اندرکاران با حمایت های خود انگیزه چاپخانه دار از بابت استفاده از مواد مصرفی استاندارد را افزایش دهد. ما هشتاد میلیون جمعیت داریم و مردم مان هم مصرف گرا و پرمصرف هستند، حتی می توانیم کشورهای اطراف را نیز با تولید خود پوشش دهیم؟ این یک پتانسيل خفته است.

دورنمای نسل سوم ایران روتاتیو چیست؟

دورنمای نسل سوم ایران روتاتیو چیست؟

با توجه به تلاش هفتاد ساله و حضور سه نسل در شرکت ایران روتاتیو مسائل مالی اولویت اصلی این شرکت نمی باشد، انگیزه شرکت ما فقط مالی نیست. حفظ سابقه درخشان خود در طولانی مدت عواید مالی داشته و دارد، اگر امروز ایران روتاتیو فقط دنبال پول سازی باشد نسل بعدی وجود نخواهد داشت، امروز حفظ هفتاد سال نوآوری، اعتماد و سابقه درخشان برای ایران روتاتیو از هر چیز دیگری مهم تر است.

ایران روتاتيو قصد ورود به بازار تولید را ندارد؟

قطعا ما به دنبال پیشرفته ساخت و ادامه نسل های بعدی هستیم، البته هرگز به دنبال تأسپس چاپخانه نخواهیم بود و رقیب مشتریان خود نخواهیم شد. ما همین الان می توانیم بزرگ ترین و مدرن ترین چاپخانه ایران را تأسیس کنیم اما آن وقت مشتری ایران روتاتیو را رقیب خود می داند نه شریکش، او با خودش فکر می کند که من با خرید دستگاه از آن رقیب خود را قوی تر کرده ام و… این کاری اصولی نیست هرچند برخی افراد آن را انجام داده اند اما ایران رو تاتيو وارد آن مسیر نخواهد شد.

وارد شدن به حوزه ساخت دستگاه های چاپ هم امروز منطقی نمی نمایاند، برای ورود به حوزه‌ (های تک) کشور ما احتیاج به زمان بیشتری دارد شاید در آینده ای دور، شرکت ما اگر روزی در حوزه تولید وارد شود در بخش تولید مواد مصرفی خواهد بود، خط تولیدی برای ساخت و تکمیل مواد مصرفی که نیمه تمام هستند.

الان ایران در ساخت دستگاه‌های چاپ چه جایگاهی دارد؟

متاسفانه ایران در این حوزه ساخت ماشین الات صنعتی چاپ افست فعالیتی ندارد و ما دستگاه چاپی در داخل نمی سازیم. عقيده شخصی بنده این است که لزومی ندارد ما همه چیز را داشته باشیم، کشورهای توسعه یافته الان همه چیز را خودشان ندارند و واردات عمده ای انجام می دهند، کشور ما هنوز به آن سطح از تکنولوژی نرسیده است، مثلا کشورهایی مانند چین وارد این عرصه شده اند و فعالیت هم دارند و تا جاهایی هم رسیده اند اما تولیدات شان به هیچ وجه قابل مقایسه با دستگاه های اروپایی نیست،

ایران روتاتیو در حوزه تقریبا نوظهور چاپ سه بعدی چه فعالیت هایی داشته است؟

شرکت هایدلبرگ که ما نماینده انحصاری آن هستیم، امروز حتی از چاپ سه بعدی هم فراتر رفته و وارد چاپ چهار بعدی شده است. چاپ چهار بعدی می تواند اثراتی در یک شی بگذارد و روی قسمت هایی که چاپ سه بعدی نمی تواند، تأثیر بگذارد ( پرینتر چهار رنگ موسوم به چهار بعدی شرکت هایدلبرگ با نام تجاری JetMaster Direfisioti250 که در مدل قبلی سیاه و سفید بود اکنون با چهار رنگ قابلیت چاپ بر روی اشیا را دارد؛ Omnifire 250,1000  .

 جیسون اليور مدیر بخش چاپ دیجیتال شرکت هایدلبرگ می‌گوید: ما بعد چهارمی که دکوراسیون باشد به چاپ سه بعدی اضافه کرده ایم. ما هنوز دست به واردات آن نزدیم اما تقاضاهایی از داخل داشته ایم و در حال بررسی این حوزه هستیم.

نکته : فعالان حوزه چاپ باید خود را به عنوان يک صنعت مطرح کنند و به سمت استانداردسازی خط تولیدشان بروند. وقتی وضعیت ثابت باشد و در جریان عادی به سرمایه گذاری های سنتی اقدام کنیم، هنر نکرده ایم، آن شرکتی که در شرایط سخت با منطق و تفکر سرمایه گذاری می کند در زمان بهبود اوضاع و بیشتر شدن مشارکت در بازار از دیگر شرکت ها ده ها قدم جلوتر خواهد بود و دیگر کسی به آنها نمی رسد چون این کار به دانش و بینشی نیاز دارد که یک شبه قابل وصول نیست آنها همواره مدیریت پیشرو دارند و تا رسیدن رقبا قدم های بعدی را برداشته اند .

همایشی برای معرفی دستگاه جدید شرکت تکون در سالن همایش مرکز آموزشی نمایشگاهی شرکت ایران روتاتیو (PTEC) برگزار شد که طی آن مباحثی آموزشی در مورد مبانی تئوری رنگ بیان و منوها و طرز کار دستگاه اسپکترودنس شرح داده شد.

این همایش که در دو دوره برای پیشروان صنعت چاپ بسته بندی و چاپ لیبل و فلکسو (چاپ منعطف) به میزبانی ایران روتاتیو برگزار شد، ژولیان گاسپادینوف متخصص پشتیبانی و فروش شرکت تكون حضور داشت و با همراهی کارشناس شرکت ایران روتاتیو مرتضی قاضی مرادی دستگاه اسپکترودنس را تشریح و معرفی کردند و در ضمن آن به آموزشی در مورد مبانی تئوری رنگ پرداختند.

اسپکترودنس دستگاهی برای اندازه گیری و کنترل رنگ است که متشکل از دو دستگاه اسپکتروفتومتر و دلسیتومتر است که این خصیصه باعث بالا رفتن کارایی آن شده است، یک خصیصه خوب دیگر که مختص این دستگاه است قطعه سفید رنگ سفالی کوچکی است که کالیبراسیون (یا واسنجی یعنی تعیین صحت وسیله اندازه گیری در مطابقت با مراجع تأیید شده) دستگاه با آن صورت می گیرد و دیگر احتیاج به تعمیر تخصصی (که ملزم به فرستادن به شرکت تولید کننده و طبعا معطل شدن بود) ندارد.

همه تنظیمات به خوبی و تقریبا طبق برنامه پیش رفت، قیمت دستگاه که برای بسیاری از حضار سوال بود، به طور تقریبی ۴ هزار یورو برآورد شد و همایش هم با سخنرانی شاهین اسفرجانی (مدیر فروش و نایب رییس ایران روتاتیو) پایان یافت و در آن خبر از اتفاق خوش یمنی داده شد، پدر ایشان و مدیر كل شرکت (آقای شاپور اسفرجانی که در آلمان به سر می برد) در حال مذاکره با شرکت هایدلبرگ بود تا بتواند تسهیلات پرداختی برای فروش قسطی دستگاههای این شرکت اخذ کند تا تولید کننده داخلی بتواند به نوسازی خط تولید خود بپردازند و مجبور نباشد زیربار وام های با سود کلان بانکی برود.

مصاحبه با شرکت کننده در مراسم معرفی دستگاه اسپکترودنس توسط ایران روتاتیو

بنده رضا فلاحی مسئول لیتوگرافی مجتمع نقش الماس هستم و به نمایندگی از طرف آن شرکت در این همایش حضور یافته ام.

این چندمین بار است که شما در همایش های ایران روتاتیو حضور می یابید و آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

دیگر افراد شرکت نقش الماس را نمی دانم اما بنده برای نخستین بار است که در همایشی از ایران روتاتیو شرکت می کنم. برنامه آموزشی خیلی جالبی بود و استفاده خوبی از مباحث مطروحه آن داشتم.

شما در لیتوگرافی چه استفاده ای از دستگاه اسپکترودنس می کنید؟

ما از آن هم در لیتوگرافی و هم در چاپ استفاده می کنیم. پیش تر به صورت سنتی عمل می کردیم. این دستگاه کارکردهای متفاوتی دارد و نیازهای زیادی را از ما مرتفع می سازد.

تا به حال با دستگاه های مشابه این دستگاه کار کرده اید؟

خیر، متاسفانه ما به صورت سنتی کار می کردیم که انشاالله وجود چنین دستگاهی ما را به هدفمان که پیشرفته تر کردن مکانیزم ماشین های شرکتمان است سوق می دهد.

آیا کلا اطلاعی از وجود چنین دستگاهی با این عملکرد داشتید؟

بله، اما به این صورت با کارایی های آن آشنا نبودیم مخصوصا که این دستگاه در نوع خود بسیار پیشرفته تر از رقبای بازاری اش است و همچنین اسپکترودنس همانطور که از اسمش برمی آید متشکل از دو دستگاه اسپکتروفتومتر و دنیستومتر است

این دستگاه در تسهیل کار شما موثر است؟ چگونه؟

بله، ۱۰۰ درصد، الان با این دستگاه در لیتوگرافی که قسمت تخصصی خود من هست، نیاز به وجودم در زمان چاپ را کاهش داده و کار چاپ را تسهیل می کند. این دستگاه باعث می شود سفارش مشتری، کار طراح و سایر مراحل تا چاپ نهایی کمترین فاصله را با هم در تفاوت رنگ داشته باشند. مثلا ما می توانیم به مشتری بگوییم طرح شما را با این درصد اختلاف در مختصات رنگ می توانیم به شما تحویل دهیم و خب این امکانات بسیار خوبی است.


۲. ماشین سازی حرفه و فن

ماشین سازی حرفه و فن از سال ۱۳۵۶ تاسیس شده است و در سال ۱۳۵۸ با آشنایی بر صنعت چاپ و بسته بندی شروع به کار خود را با ساخت دستگاه سریشم زن و لمینت دستی و ماشین تیغ تیغ کنی آغاز کرد و هدف از انتخاب صنعت چاپ این بود. با تجربه ای که در این زمینه داشتم وارد صنعت بزرگ فرهنگ نشر و تحریر کشور شویم. این سخنان داوود تات داوودی مدیرعامل شرکت حرفه و فن است.

داوود تات داوودی در خصوص ارایه خدمات شرکت حرفه و فن به جامعه چاپ کشور گفت: هم اکنون ساخت ماشین آلات پس از چاپ در کارخانه شرکت حرفه و فن انجام می شود. محصولات تولیدی ما یک دایکات صد چین در سایزهای مختلف و ماشین لمینت فول اتومات و ماشین یووی اتومات و جلد کن کتاب (شومیز) است.

وی در ارتباط با مشتریان شرکت حرفه و فن و لزوم احترام و خدمت به آنان عنوان کرد: مشتریان مجموعه ما تمام خانواده چاپ و بسته بندی در سراسر کشور و ارگانهای دولتی مانند چاپخونه ها، ارتش، سپاه، وزارت ارشاد اسلامی و دیگر نهادها می باشند. همچنین در زمینه صادرات باید بگویم ما در نمایشگاه های کشورهای همسایه شرکت کرده ایم و تاکنون هم به عراق (اربيل)، افغانستان، ارمنستان و اردن صادرات داشته ایم.

تات داوودی در مورد مزیت رقابتی حرفه و فن اشاره کرد و افزود: یکی از پارامترهای رقابتی حرفه و فن کیفیت در تولید است و دیگری ارتقاء و به روزرسانی و البته خدمات پس از فروش است. البته در این خصوص باید گفت در تمام کشورهای صنعتی توسعه یافته واردات را برای مدتی تحت کنترل شدید قرار می دهند تا آن کشور جایگاه تولید خود را پیدا کند. آن زمان است که رقابت بسیار آسان می شود و واردات جای خود را به صادرات می دهد و اکنون متاسفانه در ایران با رقابت نابرابر روبرو هستیم. وضعیت بد اقتصادی و خیلی از فاکتورهای دیگر از جمله عدم کنترل بر واردات، لطمه سنگینی بر تولید کننده بخش خصوصی وارد کرده است که آثارش نبود اشتغال است.

مدیر عامل شرکت حرفه و فن در خصوص دستاوردهای حضور این شرکت در نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران گفت: نمایشگاه چاپ و بسته بندی که سالی یکبار در تهران برگزار می شود توفیقی است تا ما با مشتریان قدیمی خود دیداری داشته باشیم و نقاط ضعف و قوت خود را بدست آوریم و همچنین کارهای جدید خود را در نمایشگاه به مشتریان ارایه دهیم. اما جای سوال اینجاست که چرا بیش از ۷۰ درصد از کل نمایشگاه به نمایندگان ایرانی کشور چین با ماشین الات مشابه تعلق دارد در صورتی که نمایشگاه نام صنعت کشور عزیزمان ایران را به یدک می کشد.

امسال مجموعه ما علاوه بر نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران در نمایشگاه مشهد نیز شرکت کرد و شاهد این موضوع بودیم که ۹۰ درصد نمایندگان ایرانی کشور چنین حضوری داشتند که البته همین شرکت نداشتن ایرانی ها در نمایشگاه ها جای سوال دارد و نیازمند بررسی است. جالب اینجاست که مسئولان نمایشگاه مشهد از بازرگانان کشورهایی مانند عراق، افغانستان و دیگر کشورهای همسایه دعوت به عمل آورده بودند که از این نمایشگاه بازدید کنند و با صنعت چاپ ایران آشنا شوند در صورتی که این نمایشگاه به جای محصولات ایرانی محصولات چینی را عرضه می کرد. پیشنهادی که من برای این نمایشگاه دارم این است که یک سالن مطرح به تولید کنندگان و ماشین سازان ایرانی تخصیص داده شود که ما ماشین سازان ایرانی در آن سالن شرکت کنیم و بتوانیم محصولات مان را ارایه دهیم. امسال خیلی از ماشین سازها در نمایشگاه شرکت نکرده بودند و این جای بسی تاسف دارد. باز هم در انتها جا دارد از تمام مسئولان برگزار کنندگان نمایشگاه تهران که بسیار زحمت کشیدند به ویژه آقای غفاری رهبر تشکر کنیم.

در تمام کشورهای صنعتی توسعه یافته واردات را برای مدتی تحت کنترل شدید قرار می دهند تا آن کشور جایگاه تولید خود را پیدا کند. آن زمان است که رقابت بسیار آسان می شود و واردات جای خود را به صادرات می دهد

وی در خصوص برنامه های آینده این شرکت عنوان کرد: آینده حرفه و فن و هر تولید کننده ایرانی، رشد و رکود آن بستگی به توجه دلسوزانه صنعت کشور می باشد. برنامه ریزی تولید، توجه مسئولان را طلب می کند و آفت تولید، عدم کنترل بر واردات بی رویه می باشد و باید گفت ما توانایی تولید را داریم، اما عدم مدیریت در واردات و عدم نقدینگی مشکلاتی برای ما تولید کنندگان به وجود آورده است و با جلوگیری از واردات بی رویه برای مدت محدود مانند تمام کشورهای صنعتی می تواند اثری روشن بر شکوفایی و خودکفایی صادرات داشته باشد.


۳. شرکت صفر تا صد تجارت ایرانیان

صفر تا صد کنار شما هستیم

شرکت صفر تا صد تجارت ایرانیان

توسعه صنایع، نیاز به بهبود کیفیت و خدمات چاپ و پس از چاپ و افزایش تقاضای بازار، گروه صفری را برآن داشت تا با توجه به شناخت مناسب از ظرفیت های موجود و سطح تکنولوژی مورد نیاز، شرکت صفر تا صد تجارت ایرانیان را تاسیس نماید .

بهره گیری از تیمی مجرب و آگاه به دانش روز صنعت چاپ، توأم با گسترش دامنه فعالیت های فروش در سرتاسر ایران، سبب شد تا این شرکت با سابقه ۲۴ ساله، به یکی از برترین شرکت های بازرگانی در بخش های تامین نیاز داخلی و بین المللی کشور شناخته شود.

همگام با عضویت در اتاق های بازرگانی ایران و آلمان، ایران و ژاپن، ایران و چین، ایران و عراق، ایران و کره و ایران و ترکیه جهت افزایش پاسخگویی سریع به نیازهای متنوع و روزآمد صنعت چاپ در تامین مواد اولیه و ماشین آلات مدرن چاپ و پس از چاپ، کسب نمایندگی چندین برند مطرح بین المللی از شرکت های اروپایی و آسیایی، از جمله افتخارات این سازمان است.

صفر تا صد کنار شما هستیم

واردات و راه اندازی بیش از ده ها مدل از ماشین آلات دارای فناوری روز دنیا در چاپ افست، ویندوپچ، دایکات، طلاکوب، سلفون کشی، پوری سیلندری و سیلک اسکرین در سراسر کشور، باعث ایجاد توانمندی های جدید در صنعت چاپ گردید.

از سویی دیگر واردات ملزومات چاپ و پس از چاپ، همچنین انواع ورنی یووی، فلکسو، افست، سیلندری، امباس، افکت، پی وی سی، واتر بیس، مرکب های چاپ، چسب های واتر بیس ، انواع توری سیلک اسکرین، سلفون های مات و براق چسبی و حرارتی، انواع سلفون متالایز ، طرحدار و فیلم هولوگرام، انواع فویل cold foil& Hot foil از جمله خدماتی است که به واسطه پاسخگویی سریع و مشاوره بی دریغ، بخش قابل توجهی از ظرفیت موجود در این صنعت را به این شرکت معطوف داشته است.

دفتر اصلی : گیشا، نبش خیابان ۲۵، پلاک ۳۲۸
تلفن : ۸۸۲۴۹۹۷۸ – ۸۸۲۶۵۶۶۴   (۹۸۲۱+)
1 نظر
  1. bahar می گوید

    مطلب مفید و کاملی بود. آرزوی موفقیت برای تمامی افرادی که می خواهند در زمینه چاپ وارد شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.