بهترین نوع فونت برای طراحی بسته بندی کدام است؟
فونت را می توان به عنوان شخصیت خاص خود در نظر گرفت، درست مانند مردم. فونت ها می توانند گستاخانه، احمقانه، ظریف، سرد، ساده، سختگیرانه، شاداب یا صادق باشند. استفاده خوب از تایپوگرافی بسیار مفید است، و انتخاب فونت شما تأثیر قابل توجهی در انتقال مناسب پیام محصول یا برند شما خواهد داشت.
اهمیت تایپوگرافی در بسته بندی چیست؟
قدم زدن در راهروهای یک فروشگاه مواد غذایی میتواند تجربهای بینظیر برای مصرفکنندگان باشد. تلاش برای یافتن محصول مناسب میتواند احساس کند که تبدیل به یک بازی شده است. اغلب اوقات، تصمیمات خرید مصرف کننده، به نام برند یا قیمت محصول مربوط نمی شود، بلکه به بسته بندی که محصول در آن فروخته می شود، بستگی دارد. با این همه گزینه، چگونه می توانید اطمینان حاصل کنید که بسته بندی شما از بقیه متمایز می شود؟
نوع فونتی که برای بسته بندی خود انتخاب می کنید شاید بهترین راه برای جلب توجه و انتقال پیام خود، به شیوه ای جالب و خلاقانه باشد. از جمله موارد دیگر، تایپوگرافی می تواند محصول شما را تعریف کند، به متمایز کردن برند شما کمک کند و بر ترجیح مشتری تأثیر بگذارد. تایپوگرافی، هم یک هنر و هم علم، جزء ضروری هر طراحی بسته بندی است. با این حال، انتخاب یک تایپ یا فونتی که فکر می کنید خوب به نظر می رسد، به سادگی نیست.
چه مواردی را باید هنگام انتخاب فونت برای بسته بندی در نظر گرفت؟
مخاطبان خود را بشناسید
درک اینکه بازار هدف شما چه کسی است به شما کمک می کند تا در مورد چه جهتی تصمیم بگیرید. قبل از اینکه مشتری آنچه را که میخواندف پردازش کند، فونت روی یک بسته میتواند این آنچه را که میخواهید مخاطبانتان دریافت کنند، منتقل کند. مهم است که از قبل تحقیقات خود را انجام دهید و اجازه دهید که یافته های شما هنگام تصمیم گیری در مورد فونت مناسب، شما را راهنمایی کند.
شکل و اندازه بسته بندی را در نظر بگیرید
شکل و اندازه محصول شما عامل دیگری است که می تواند بسته بندی شما را محدود یا فعال کند. به عنوان مثال برای طراحی ساک دستی آماده یا جعبه آماده مثل یک جعبه غلات، فضای بسیار بیشتری را از قوطی چای، برای متن فراهم می کند. هنگام طراحی بسته بندی خود، کلمات را طوری بچینید که برجسته و خوانا باشند. زیرا این اطمینان را ایجاد می کند که مشتریان می توانند به سرعت آنچه را که به دنبال آن هستند، پیدا کنند. با داشتن حس تعادل و تقارن در طراحی بسته بندی خود، می توانید چیزی بسازید که از نظر بصری جذاب باشد و کار مشتریان شما را نیز کمی آسان کند.
نکات استفاده از تایپ و فونت را بدانید
تحقیقات زیادی انجام شده است تا مشخص شود چه چیزی در موقعیتهای مختلف خوب عمل میکند. در حالی که نوع مخاطبان و اندازه بسته بندی، به محدود کردن انتخاب شما کمک می کند، چند قانون کلی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:
کم، زیاد است: اگرچه ممکن است وسوسه انگیز باشد که متن یا فونت های مختلف را در بسته بندی خود قرار دهید، اما این کار، پتانسیل ایجاد یک طراحی درهم و برهم و گیج کننده را دارد. با استفاده از تغییرات جزئی در فونت یکسان، می توانید خط بین کنتراست و سازگاری را طی کنید.
حروف بزرگ و کوچک، در مقایسه با تمام حروف بزرگ: چشم انسان زمانی که ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک وجود دارد، حروف را راحتتر تشخیص میدهد. این کار می تواند به مشتریان کمک کند تا به سرعت اطلاعاتی را که می خوانند، جذب کنند.
ملاحظات رنگ: نوع مثبت (متن تیره در پسزمینه روشن) باعث میشود پسزمینه در چشم منبسط شود و حروف کوچکتر از آنچه هستند، به نظر برسند. برعکس، نوع معکوس (متن سفید روی پسزمینه تیره) اثر معکوس دارد و حروف را بزرگتر نشان میدهد. هنگامی که با بسته های کوچکتر سروکار دارید، این می تواند راهی عالی برای به حداکثر رساندن فضا باشد.
۱۰ فونت پر کاربرد برای طراحی بسته بندی
۱. فونت وزیر برای طراحی بسته بندی
فونت وزیر از سری فونت های سنس سریف است و به همین دلیل فونتی است برای استفاده در صفحات وب، رابط کاربری برنامهها و در کل هر کجا که نیاز باشد نوشته ها در صفحه نمایش به تصویر در آیند . فونت فارسی وزیر باز طراحی فونت DejaVu می باشد و خیلی از ویژگیهای بصری را از این فونت به ارث برده است . نکته قایل توجه در مورد فونت وزیر کیفیت بالای آن به همراه طیف گسترده اوزان این فونت میباشد ،این فونت در وزن های خیلی نازک ، نازک ، معمولی ، کمی ضخیم و ضخیم در دسترس است که با دانلود این فونت میتوانید به کلیه وزن های نام برده شده دسترسی داشته باشید . آخرین نسخه از این فونت ورژن ۱۶ می باشد. فونت های دیگری که بر پایه این فونت طراحی شده اند میتوان به فونت صمیم ، فونت دیروز و فونت شبنم نام برد .
۲. فونت نورا برای طراحی بسته بندی
امروزه حجم بالايي از اطلاعات از طريق رسانه هاي ديجيتال انتقال مي يابد و هر زباني تلاش دارد مهم ترين آثارش را از طريق وب، نشر دهد. بنابراين نياز امروز طراحي حروف، پاسخگويي به خوانش مناسب در فضاي مجازي است. از اين رو طراحي قلم نورا با در نظر گرفتن اين نياز و هدف کاربرد در متون بلند در فضاي وب طراحي و اجرا گرديد.
نورا لازم بود خوانايي خود را در برابر چيدمان پيکسل هاي صفحات نمايشگر حفظ کند و براي اين منظور نياز به نسبت متعادلي از سطح و دور داشت. از سوی دیگر براي سازگاري مناسب تر اين قلم با فضاي بکارگيري اش لازم بود تا در برخي تباسبات حروف تغييراتي اعمال شود که از جمله آن ها: بلند شدن طول دندانه، اغراق و محدوديت در زاويه قلم ( زواياي نزديک به ۰، ۴۵، ۹۰، ۱۳۵ درجه)، اغراق در نوشتار حلقه ها، محدود کردن ضخامت قلم (به منظور وضوح بالاتر)، محدود کردن کرسي ها است.
در نهايت مي توان ويژگي اصلي اين فونت را پايبندي آن به اصول خوشنويسي فارسي در کنار نوآوري و اهداي روحيه تازه به نوشتار دانست تا جايي که در نهايت اعتدال و خوانايي پاسخگوي نياز بصري مخاطبانش باشد.
این بسته شامل ۶ وزن است که سه وزن (Light, Regular, Bold) این فونت زیر نظر استاد صداقت جباری به عنوان بخش عملی پایان نامه کارشناسی ارشد، در دانشگاه تهران، طراحی و ارائه شده است.
۳. فونت شبنم برای طراحی بسته بندی
فونت شبنم بر مبنای فونت وزیر ساخته شده که خود باز طراحی فونت DejaVu میباشد. در طراحی فونت شبنم از فونت یکان الهام گرفته شده است. نسخههای شامل حروف لاتین Roboto، بدون حروف لاتین و تمام ارقام فارسی در بسته فونت موجود میباشد. توسعه فونت شبنم توسط طراح فونت متوقف شده است.
فونت شبنم
دانلود فونت shabnam bold چند سالیست فونتهای رسمی فارسی خیلی تکراری شده و همه جا دو یا سه فونت فارسی بیشتر دیده نمیشود. این یک نسخه اولیه از قلم شبنم می باشد که توسط صابر راستی کردار طراح جوان فونت فارسی طراحی و پیاده سازی شده است. به امید آنکه به عنوان یک فونت رسمی مورد استفاده قرار گیرد. راستی کردار برای طراحی این فونت زیبا از FontForge استفاده نموده است. وی در توضیح این فونت عنوان کرده است: این فونت بر مبنای قلم وزیر ساخته شده که خود باز طراحی فونت DejaVu 2.35 میباشد. توضیحات مربوط به فونت اصلی و مجوز آن را میتوانید در تارنمای پروژه فونت DejaVu مشاهده نمایید. در طراحی این قلم از فونت یکان نیز الهام گرفته شده است. فونت فارسی شبنم تحت مجوز SIL Open Font License 1.1 منتشر شده است.
دانلود فونت shabnam
برای دانلود فونت فارسی شبنم میتوانید وارد سایت منبع شوید. این فونت مراحل توسعه پیش از انتشار اصلی را می گذراند. هم اکنون می توانید از آن استفاده نمایید. این فونت در دو وزن ضخیم و معمولی منتشر شده است.
۴. فونت دانا برای طراحی بسته بندی
فونت دانا تلاشی است برای خلق یک تایپفیس هندسی و نزدیک به خط نسخ.
هندسی بودن باعث میشود فونت دانا مدرن و معاصر به نظر برسد و وفاداری به شیوه نسخ باعث میشود در اندازه ریز و نوشتههای طولانی خوانایی آن حفظ شود.
فونت دانا نخستین بار در خرداد ۱۳۹۸ منتشر شد و همواره در میان طراحان محصول محبوب بوده است.
بسیاری از برندها و کسب و کارهای جدید برای دستیابی به طراحی مدرن و معاصر از فونت دانا استفاده کردهاند.
۵. فونت ایران سنس برای طراحی بسته بندی
سال ۱۳۹۳ زمانی بود که اکوسیستم کسب و کارهای استارتاپیِ ایران در حال بالندگی و رشد بود. فونت ایرانسنس نخستین بار در همان سال (۱۳۹۳) منتشر شد.
طراحانی که در این شرکتهای استارتآپی مشغول به کار بودند به نسبت دیگر طراحان نگاهی کاربردی به فونت فارسی داشتند و جسارت بیشتر در استفاده از فونتهای جدید داشتند. بنابراین فونتایران سنس در آغاز بیشتر از همه در طراحی وبسایتها و نرم افزارهای شرکتهای استارتآپی مانند دیجیکالا، کافهبازار، صباایده (آپارات)، اسنپ و … مورد استفاده قرار گرفت و تبدیل به نشانهای از جامعه کسب و کارهای استارتآپی در ایران شد.
۶. فونت تیتر برای طراحی بسته بندی
فونت تیتر مهمترین و بهترین فونت نمایشی و عناوین روزنامه ها و مجلات توسط حمید نوروزی و به سفارش روزنامه کیهان طراحی و پیاده سازی شد و برای استفاده در نوشته های بزرگ و رسمی بسیار پرکاربرد و محبوب است. فونت تیتر همچون سایر فونتهای فارسی برپایه خط نسخ است و کاملا بر اساس سلیقه ایرانی طراحی گردیده است.
۷. فونت پلاک برای طراحی بسته بندی
فونت پلاک از نوع سنس است. با تنوع ضخامت حداقل، منحنیهای بسیار، دندانهها و چشمهای بزرگ و فشردگی در ارتفاع سطرها. همهٔ این ویژگیها باعث میشود پلاک یک فونت مدرن، روان و سیال، دارای حس انسانی و در عین حال دارای حروف واضح و خوانا در اندازه ریز باشد.
هدف از طراحی فونت پلاک، رسیدن به خاکستری مناسب و قابل استفاده در محیط وب و اپلیکیشن های فارسی بوده است اما به طراحی جداگانه ی حروف نیز اهمیت زیادی داده شده است تا در کنار کاربرد زیبایی قابل توجهی را به کاربر ارائه دهد.
طراحی وزن های فونت پلاک به گونه ای صورت گرفته است تا فرم حروف با سنگین تر شدن وزنشان، نمایشی تر شوند. از این رو وزن های بالای این فونت در استفاده ی گرافیکی و تبلیغاتی، علی الخصوص عبارت های کوتاهی نظیر شعار های تبلیغاتی کارآمد خواهد بود.
۸. فونت یکان بخ برای طراحی بسته بندی
یکان بخ قلمی است ویژهی فضای پیکسلی. فرآیند بازطراحی و بهینهسازی این قلم برای وب و رابط کاربری بر پایهی قلم یکان برای تمام گلیفها انجام شد. هدف از طراحی دوبارهی این قلم، دستیابی به نوشتاری یکدست، منظم و چشمنواز برای فضای وب بود. به همین منظور تغییرات زیادی در ساختار، ضخامت، فرمها و فاصلهگذاریها ایجاد شد.
در این قلم وزن کلی حروف کاهش یافته و ضخامت خطوط عمودی و افقی (با در نظر داشتن خطای باصره) برابر است. بازطراحی فرمها با مبنا قرار دادن شبکهای شطرنجی انجام شد. مجموعهی این کارها باعث افزایش انطباق قلم با فضای پیکسلی و شفافیت آن شد.
قلم یکان توسط مسعود سپهر طراحی و اجرا شده است. فرآیند بازطراحی این قلم توسط رضا بختیاری فرد در سال ۱۳۹۴ انجام شده و خانوادهی این قلم در ۸ وزن، در سال ۹۵ تکمیل شد. همچنین در سال ۹۶، حروف کوردی به این قلم اضافه شد.
۹. فونت کلمه برای طراحی بسته بندی
فونت کلمه، ساختاری هندسی و منظم دارد. استخوانبندیِ اندامِ این قلم به شما فضایی شسته و رفته ارائه میدهد.
پویایی و انرژیِ فونت کلمه ، برای استفاده در اکثر آثار تبلیغاتی بهویژه برای استارتاپها و کسبوکارهای خلاق و نوین بسیار مناسب است.
فونت کلمه، قدرتمند و خودنماست؛ در متنهایی که تلاش دارند ویژگیها و تواناییهای خاصی را برجسته کنند و نکاتِ طلاییِ موضوع را شاخص نمایند، “کلمه” این قدرت را به آنها میدهد.
تایپفیس “کلمه” برای زبان فارسی، عربی و انگلیسی طراحی شده است و از زبانهای اردو و کردی نیز پشتیبانی میکند.
نسخه چهارم خانواده فونت کلمه، با اصلاحاتی نسبت به نسخههای پیشین و اضافه کردن حالتهای جایگزین حروف و پشتیبانی از زبانهای جدید ارایه شده است.
۱۰. فونت جوان برای طراحی بسته بندی
فونت جوان یک فونت دست نویس از نوع نمایشی است. مناسب عنوانهایی که میخواهید پر تحرک، پر نشاط و سرشار از شور جوانی باشد. قاسم نجاری طراح فونت جوان متخصص ساخت چنین فونتهایی است. وی پیش از این فونت آوینی و فونت کتیبه را در وبسایت فونتایران منتشر کرده بود که هر دو فونت از فونتهای بسیار پرطرفدار و پرفروش هستند.
ویژگی اصلی فونت جوان که آن را از دو فونت آوینی و کتیبه متمایز میکند قلم ماژیکی استفاده شده است. فونت جوان از دستخطهای نوشته شده با ماژیک در بعضی آثار گرافیکی و امضاهای گرافیتی الهام گرفته شده است.
فونت جوان دارای تعداد بسیار زیادی حروف و ترکیبات جایگزین است که به کمک راهنمای آن میتوانید آنها را تایپ کنید و به تایپوگرافی دلخواه خودتان دست پیدا کنید. استفاده مناسب از این حروف و ترکیبات جایگزین و ایجاد ترکیب بندی با حروف تا حد زیادی میتواند کار شما را شخصی کند.
۱۱. ایران یکان برای طراحی بسته بندی
ایرانیکان iranyekan پس از ایران سنس پر استفاده ترین فونت فارسی در طراحی وب و اپلیکیشن است (۱) بسیاری از برندها و شرکتهای بزرگ مانند دیجیکالا، شیپور، روبیکا و … وبسایت یا اپلیکیشن خود را با این فونت طراحی کردهاند.
پر استفاده شدن این فونت پس از گذشت ۲سال از انتشار اولین نسخه، ما را ترغیب کرد تا نسخه سوم ایرانیکان را کامل تر و کم نقص تر از نسخه های پیشین طراحی کنیم.
برای طراحی ایرانیکان۳ به درخواست و سلیقه طراحانی، که از این فونت در پروژههای حرفهای استفاده کردهاند توجه شده است تا محصول نهایی بتواند به بهترین شکل نیازها را برطرف کند.
۱۲. فونت پیدا برای طراحی بسته بندی .
فونت پیدا ساختاری هندسی دارد اما بعضی از ویژگیهای خطوط سنتی همچون نسخ نیز در آن دیده میشود.
ناصر خادم پیش از این فونت کلمه را طراحی کرده است. فونت کلمه در مدت زمان کوتاهی پس از انتشار به قلمی پر طرفدار در گرافیک تجاری و تولید محتوای دیجیتال تبدیل شد و اکنون فونت پیدا نیز از همان ویژگیهای جذاب فونت کلمه یعنی ساختار هندسی، کنتراست ضخامت حداقل و شکل حروف نوآورانه بهره مند است. اما فونت پیدا به نسبتِ کلمه دارای خانواده کاملتر، خوانایی بیشتر و در نتیجه برای متن مناسبتر است.