‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‍‌راهنمای خرید سی ‌پی ‌یو cpu

0

انتخاب درست پردازنده CPU بسیار مهم است؛ چرا که وقتی شما می‌خواهید هر قطعه دیگری برای کامپیوتر خود خریداری کنید باید در ابتدا چک کنید که آیا پردازنده شما از آن قطعه را پشتیبانی می‌کند یا خیر! پردازنده مرکزی مانند مغز یک کامپیوتر است و مادربرد نیز مانند اسکلت آن است.

پردازنده از اجزای داخلی بسیار زیادی تشکیل شده است. شاید برای شما سوال باشد که چرا پردازنده مانند مغز است؟ به این دلیل که هر کاری که شما می‌خواهید با کامپیوتر خود انجام دهید، تحت تاثیر قدرت پردازنده شما می‌باشد. پس انتخاب نادرست پردازنده قطعا هم پول شما را هدر خواهد داد و هم نیاز شما را برآورده نخواهد کرد. خب حالا که بحث پول شد باید یک نکته را بدانید که، قدرت یک پردازنده دقیقا با پولی که به ازای آن پرداخت می‌کنید رابطه مستقیم دارد! پس پردازنده هرچه گران‌تر باشد، قدر آن نیز بیشتر خواهد بود.

احتمال می‌دهم که کمی ناراحت شده باشید که قدرت پردازنده شما با مقدار پولی که می‌پردازید رابطه مستقیم دارد؛ اما نگران نباشد چون قرار نیست همه افراد نیازشان قوی‌ترین پردازنده دنیا باشد و هر کس نسبت به نیازی که دارد و همچنین میزان بودجه‌ای که برای خرید پردازنده CPU در نظر گرفته است؛ به راحتی می‌تواند پردازنده مناسب خود را خریداری کند. تنها نیاز است که تعدادی نکته را بدانید تا بتوانید بهترین پردازنده ممکن مورد نیاز خود را خریداری کنید. برای دانستن این نکات تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید. در بخش بعدی قرار است که با هم تمام نکات مهم خرید پردازنده را ریز به ریز با هم بررسی کنیم و همچنین پس از آن به سراغ قیمت‌ها برویم و تعدادی از آن‌ها را زیر ذره بین قرار بدهیم و بررسی کنیم.

مشاهده انواع cpu

در دنیای سخت افزار و فناوری کلمات مخفف زیادی موجود می باشد. یکی از این کلمه ها سی پی یو است. سی پی یو مخفف واحد پردازش مرکزی می باشد.

شما در هنگام خرید کامپیوتر، خرید نوت بوک، خرید گوشی و خرید تبلت و… با این کلمه زیاد برخورد می‌کنید که مثلا کامپیوتر دارای واحد پردازشی فلان است یا پردازشگر این گوشی بهتر از گوشی دیگر است.

به زبان ساده‌تر سی پی یو مغز این دستگاه ها محسوب می‌شود به همین دلیل است که این قطعه بسیار اهمیت دارد. البته سی پی یو به تنهایی واحد پردازش دستگاه به شمار نمی رود و قطعات دیگری در بکار گیری وسیله نقش دارد ولی سی پی یو تقریبا یکی از مهم ترین قطعه است.
این قطعه معمولا شکل مربع است و روی برد دستگاه قرار گرفته و با بقیه قطعات دستگاه در تعامل است.


کاربرد هسته در سی‌پی‌یو Cpu چیست ؟ 

پردازنده ها با گذشت زمان پیشرفت چشم گیری داشتن و از نظر کارکرد دچار تغییراتی شدند. در پردازنده های قدیمی که تک هسته بودند و تنها تک هسته برای پردازش عملیات مختلف وجود داشت فقط میتوانستند یک عمل را همزمان انجام دهند. مثلا اگر چند برنامه همزمان باز میشد عملکردش ضعیف میشد. و این پردازنده ها در دستگاه های مختلف مانند تلفن های همراه مورد استفاده قرار میگیرد.
پردازنده های دو هسته ای یا چهار هسته ای: این پردازنده ها نسبت به پردازنده تک هسته ای میتوانند چند وظیفه را نسبت به تک هسته ای بهتر انجام دهند.
در پردازنده های قدیمی تک هسته ای با توجه به فرکانس آن میتوانستیم بگوییم کدام یک قوی تر است مثلا سرعت پردازنده ۳ گیگاهرتزی نسبت به پردازنده ۲.۸ گیگاهرتزی بیشتر بود اما با چند هسته شدن پرازنده ها وظایف پردازنده بین چند واحد پردازشی به صورت یکسان تقسیم می‌شد.


تفاوت سی‌پی‌یو AMD با سی‌پی‌یو Intel چیست ؟

اگر بخواهیم کمی به نگاه بیندازیم متوجه میشویم که شرکت ای ام دی تمرکزش را روی تعداد هسته ها داشته و اینتل بر بهینه کردن نوع اجرای وظایف تمرکز داشته به همین دلیل اینتل در نرم افزار های جدید عملکرد بهتری دارد و در تست های امتیاز بیشتری به نسبت ای ام ادی میگیرد.
علاوه بر تعداد هسته با یک ویژگی دیگر به نام رشته مواجه می‌شویم. رشته ها در واقع همان دستور العمل هایی هستند که به سمت هسته ها فرستاده میشوند. در پردازنده های ای ام دی هر هسته تنها از اجرای یک رشته بر می آید ولی در اکثر پردازنده های اینتل با یک هسته چند رشته به صورت همزمان پردازش میشود و این ویژگی کاری میکند که تنها هسته هایی که مورد نیاز می باشند فعال باشند و بقیه پردازنده ها غیر فعال بمانند.

مشاهده قیمت بروز cpu


سرعت کلاک یا فرکانس در CPU سی‌پی‌یو دقیقا چیست ؟

سرعت کلاک یا فرکانس یک پردازنده معادل است با عاصل ضرب فرکانس پایه در ضریب مولتی پلایر برای مثال یک پردازنده ۳.۵ گرگاهرتزی از فرکانس پایه ۱۰۰ مگاهرتز و ضریب ۳۵ می باشد.
البته تا به حال کلمه اورکلاک به گوشتان خورده که با تغییرات در مشخصات فنی سخت افزارها عملکرد کامپیوتر را بهبود میدهند. علاوه بر نکات بالا ملاک های زیادی برای این وجود دارد که بتوان از حداکثر توان سی پی یو استفاده کرد و آن هم چیدن قطعاتی که به سی پی یو تناسب داشته باشد است.


آیا با خرید سی‌پی‌یو Cpu همه چیز تمام است ؟ 

سی پی یو همه چیز نیست!!: اینکه شما یک واحد پردازشی قدرت مند داشته باشید و تنها دو گیگابایت رم داشته باشید قطعا نمیتوانید از تمام قدرت سی پی یو استفاده کنید.
مقایسه سی پی یو ها: توجه داشته باشید که سرعت کلاک و تعداد هسته ها همه چیز نیست و نمیتوان دو سی پی یو را فقط با سرعت کلاک و تعداد هسته های آن سنجید به همین منظور سایت هایی هستند که این مقایسه پردازنده ها را با هم انجام میدهند.
انتخاب یک پردازنده بستگی به کار شما دارد: باید توجه داشته باشید که یک پردازنده را برای چه کاری میخواهید، مثلا یک پردازنده ممکن است مخصوص گیم باشد و پردازنده دیگری مخصوص کار های برنامه نویسی و… و اگر پردازنده مناسب با توجه به کارکردمان انتخاب نکنیم به مشکل برمیخوریم.
در کل پردازنده های بسیاری در بازار موجود می باشد که برای کامپیوتر، کنسول، موبایل های هوشمند و… موجود می باشد؛ ولی بهینه بودن یک واحد پردازشی و مچ کردن آن با بقیه قطعات یکی از ویژگی هایی است که باید به آن دقت شود. توجه داشته باشید که انتخاب یک سی پی یو به کار شما نیز بستگی دارد.


نکات مهم برای خرید پردازنده مرکزی

نکات مهم برای خرید پردازنده مرکزی

در این بخش نکات مهم و کلیدی خرید یک پردازنده را کامل و ریز به ریز با هم بررسی می‌کنیم:

برند تولید کننده پردازنده مرکزی

اولین انتخاب برای خرید یک پردازنده، انتخاب برند آن پردازنده است. در جهان دو برند ای ام دی و اینتل بزرگترین تولید کنندگان سی پی یو هستند. پردازنده‌های ای ام دی بیشتر برای کنسول‌های بازی استفاده می‌شود؛ این در حالی است که پردازنده‌های برند اینتل برای کامپیوتر‌های شخصی و سرور‌ها کاربرد بیشتری دارد. اگر به دنبال کیفیت بالاتر و قیمت پایین‌تر هستید به سر اغ برند ای ام دی بروید.

تعداد هسته پردازنده

وظیفه اصلی پردازنده مرکزی، پردازش تمامی اطلاعات می‌باشد. در پردازنده هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، سرعت پردازش اطلاعات نیز سریع‌تر خواهد بود. تا به امروز پردازنده‌ها در مدل‌های تک هسته، دوهسته، سه هسته، چهار هسته، شش هسته و هشت هسته و … ساخته شده‌اند. پردازنده‌های تک هسته را دیگر نمی‌توان در کامپیوترها استفاده کرد و بیشتر مناسب انواع اسپیکر و تلویزیون هستند. حداقل پردازنده مورد نیاز یک کامپیوتر باید دو هسته باشد!

چگونه تعداد هسته پردازنده را تشخیص دهیم؟

در پردازنده‌ ای ام دی، تعداد هسته با عدد کنارحرف ایکس نشان می‌دهند؛ برای مثال دوایکس یعنی تعداد هسته‌های این پردازنده دو core i3 core  i5 ،core i7 عدد است. در پردازنده اینتل تعداد هسته را به شکل دیگری نشان می‌دهند مانند:

روش تشخیص تعداد هسته‌ها در اینتل کمی مشکل است و باید به سایت آن مراجعه نمایید که اطلاعات دقیقی در مورد هر سی پی یو در اختیار شما گذاشته است.

فرکانس پردازنده‌ها

همان‌طور که قبلا هم گفتیم، فرکانس پردازنده را بر اساس گیگاهرتز می‌سنجیم. اگر بخواهم خلاصه و خوب توضیح دهم، هر چه فرکانس پردازنده بیشتر باشد، می‌تواند عملیات‌های بیشتر را در یک زمان انجام دهد و همچنین توان پردازش آن نیز بالاتر خواهد بود.

تقریبا تمام نکات مهم برای خرید یک پردازنده خوب را با هم بررسی کردیم و حال نوبت آن رسیده که به سراغ قیمت‌ها برویم.

مشاهده قیمت cpu


قیمت انواع سی پی یو cpu در بازار

قیمت انواع سی پی یو cpu در بازار

خب همان‌ طور که در بخش اول گفتیم؛ در این بخش قرار است که قیمت تعدادی از پردازنده‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهیم و آن‌ها را بررسی کنیم. حالا که در بخش قبل با نکات مهم خرید پردازنده آشنا شده اید، تنها لازم است که تعدادی از قیمت‌ها را بدانید و بعد به راحتی به سراغ خرید پردازنده مورد نظر بروید.

قیمت‌ها و اطلاعات به دست آمده در این قسمت از یک سایت کاملا معتبر و رسمی است؛ اما خب به دلیل نوسانات قیمت ارز در ایران، ممکن است زمانی که شما اقدام به خرید می‌نمایید قیمت‌ها کمی اختلاف داشته باشند.

ارزان‌ترین پردازنده سی پی یو cpu بازار کدام است ؟

با ارزان‌ترین پردازنده مرکزی بازار شروع می‌کنیم. ارزان‌ترین پردازنده مرکزی بازار از برند اینتل است که دوهسته‌ای است. تعداد رشته آن دو عدد است و فرکانس آن نیز ۳ گیگاهرتز است. قیمت این پردازنده تنها پنجاه و سه هزار تومان است.

پردازنده ارزان بعدی باز هم از برند اینتل است. این پردازنده ۲ هسته و ۲ رشته دارد. فرکانس آن نیز ۳.۱۰ گیگاهرتز است. قیمت این پردازنده تنها هشتاد و پنج هزار تومان است.

خرید ارزان‌ترین cpu

پرفروش‌ترین پردازنده سی پی یو cpu بازار کدام است ؟

پرفروش‌ترین پردازنده بازار، پردازنده مرکزی اینتل است که ۲ هسته‌ای است. دو رشته‌ای است و فرکانس آن نیز ۳ گیگاهرتز است. قیمت این پردازنده پرفروش نود و سه هزار تومان است.

پردازنده پرفروش بعدی باز هم از برند اینتل است. چهار هسته دارد و ۴ رشته دارد. فرکانس آن ۲.۶۶۷ گیگاهرتز است. قیمت آن نیز دویست و پنجاه و نه هزار تومان است.

خرید پرفروش‌ترین cpu

محبوب‌ترین پردازنده سی پی یو cpu بازار کدام است ؟

محبوب‌ترین پردازنده بازار پردازنده مرکزی اینتل است که ۶ هسته و ۱۲ رشته دارد. فرکانس این پردازنده ۳.۷ گیگاهرتز است. قیمت این پردازنده ۹ میلیون و چهارصد هزار تومان است.

پردازنده محبوب بعدی که قیمتی نجومی دارد، باز هم از برند اینتل است که ۱۰ هسته و ۲۰ رشته دارد. فرکانس آن ۳.۷ گیگاهرتز است و قیمت آن بیست و هفت میلیون و نهصد هزار تومان است!!

خرید محبوب‌ترین cpu

گران‌ترین پردازنده سی پی یو cpu بازار کدام است ؟

گران‌ترین پردازنده بازار از برند اینتل است که ۲۸ هسته دارد و شامل ۵۴ رشته است. فرکانس آن ۲ گیگاهرتز است و قیمت آن شصت و سه میلیون و پانصد هزار تومان است!

همچنین پردازنده گران بعدی که باز هم از برند اینتل است ۱۴ هسته و ۲۸ رشته دارد و قیمت آن نیز سی نه میلیون و نهصد هزار تومان است!!!

خرید گران‌ترین cpu

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.