راهنمای خرید حافظه رم کامپیوتر

0

اگر مدت زیادی است که کامپیوتر خود را خریداری نموده‌اید یا به هر دلیل حس کندی و سرعت پایین در کامپیوتر خود حس می‌کنید؛ وقت آن رسیده است که به فکر خرید کالای دیجیتال، حافظه رم کامپیوتر خود باشید. خیلی از افراد برای آپگرید کردن کامپیوتر خود پول کافی برای خرید سی پی یو جدید و یا خرید کارت گرافیک جدید را ندارند، در چنین مواقعی پیشنهاد می‌شود برای افزایش سرعت دستگاه خود و مقداری آپگرید شدن آن، یک حافظه رم جدید را خریداری کنید.
درست است که ارتقای رم کامپیوتر از دو مورد دیگر کم هزینه‌تر است، اما شک نکنید که پس از تعویض آن، تفاوت را کاملا حس خواهید کرد.

مشاهده انواع حافظه رم


رم کامپیوتر چیست و چکار می‌کند؟

رم کامپیوتر چیست و چکار می‌کند؟

حال بهتر است که کمی بیشتر شما را با رم کامپیوتر آشنا کنم. رم کامپیوتر مانند حافظه کوتاه مدت یک انسان است؛ وقتی که کامپیوتر خاموش شود، این حافظه کوتاه مدت نیز پاک خواهد شد ( به همین دلیل است که وقتی که برق می‌رود و کامپیوتر شما خاموش می‌شود، برای مثال سایت‌هایی که روی دسکتاپ شما وجود داشت و شما در حال بازدید از آن‌ها بودید، دیگر وجود ندارند). تمامی اطلاعاتی که در کامپیوتر شما وجود دارد، در رم قرار گرفته است. این قطعه (رم) به طور مستقیم روی مادربرد نصب می‌شود.


چرا وجود رم در کامپیوتر ما واجب است؟

چرا وجود رم در کامپیوتر ما واجب است؟

از آن جایی که اطلاعات نمی‌توانند یکهو از هارد اینترنال وارد سی پی یو شوند، در مرحله اول توسط رم پردازش شده و تا پایان پردازش در رم می‌مانند. رم می‌تواند خود را با سی پی یو هماهنگ کند اما هارد خیر! پس به این دلیل است که وجود رم در کامپیوتر بسیار حیاتی و مهم است.

حال که با کاربرد رم و دلیل نیاز به آن آشنا شدید؛ با ما همراه شوید تا در بخش بعدی، با هم نکات مهم در مورد خرید آن را بررسی کنیم.

نکات مهم در مورد خرید رم کامپیوتر

در این بخش قرار است که با هم تعدادی از نکات مهم برای خرید یک رم مناسب برای کامپیوتر را بررسی کنیم:

نسل حافظه در خرید رم کامپیوتر

این نکته بسیار مهم است؛ چرا که در هنگام خرید یک رم باید حواستان به این نکته باشد که آیا مادربرد و پردازنده این تکنولوژی را  می‌نامند و عددی که جلوی آن‌ قرار می‌گیرد نشان دهنده نسل آن است.DDR  ساپورت و پشتیبانی می‌کنند یا خیر!
جالب است بدانید که نسل‌های مختلف این تکنولوژی را می‌توان با شیاری که روی آن وجود دارد تشخیص داد؛ زیرا این شیار در نسل‌های مختلف، در مکان‌هایی متفاوت قرار می‌گیرند.

مقدار حافظه یا ظرفیت رم کامپیوتر

این مورد را می‌توان مهم‌ترین معیار برای خرید رم کامپیوتر قرار داد. هر چه ظرفیت کامپیوتر شما بیشتر باشد، سرعت آن نیز افزایش پیدا می‌کند و کامپیوتری سریع‌تری خواهید داشت. می‌توان گفت که مرسوم‌ترین ظرفیت‌های رم‌ها از ۲ تا ۶۴ گیگابایت هستند.

یک نکته جالب این است که ویندوز ۱۰ نسخه ۳۲ بیتی تنها قادر به پشتیبانی از ۴ گیگابایت رم است! اگر به رم با حافظه بیشتری نیاز دارید؛ نگران نباشید و به سراغ نسخه ۶۴ بیتی ویندوز ۱۰ بروید.

مشاهده قیمت انواع حافظه رم

فرکانس حافظه رم کامپیوتر

این فرکانس بر اساس مگاهرتز بیان می‌شود و هر چه این فرکانس بیشتر باشد، سرعت بیشتری در اختیار شما خواهد بود.

تایمینگ رم کامپیوتر

این مورد کمی نیاز به توضیح دارد. به زبان خودمانی تایمینگ رم یعنی، تعداد کلاک پالس‌هایی که طول می‌کشد تا رم پاسخ و اطلاعات را به پردازنده بدهد.
کلاک پالس، سرعت پردازنده است. کلاک پالس هر پردازنده یک عدد معین است.

اندازه (فیزیکی) رم کامپیوتر

رم‌ها از نظر اندازه فیزیکی به دودسته تقسیم می‌شوند. یک مدل که بزرگ هستند و مناسب کیس کامپیوترهای بزرگ هستند. مدل دیگر نیز کوچک‌تر هستند و بیشتر مناسب لپ‌تاپ‌ها و کیس‌های کوچک هستند. پس هنگام خرید باید بدانید که کدام سایز مناسب شما است. همچنین مدل‌های کوچکتر، قیمت بالاتری دارند.

مشاهده مشخصات حافظه رم

سیستم خنک کننده رم کامپیوتر

بر روی هر اسلات رم، تعدادی چیپ وجود دارد که در واقع همان حافظه رم را تشکیل می‌دهند. برای این که این چیپ‌ها کارایی بهتری داشته باشند و بیشترین بازدهی را داشته باشند، باید آن‌ها را خنک نگه داشت. برای همین است که برخی از مدل‌های رم‌ها یک سینی گرما بر روی دو طرف بدنه خود دارند که باعث خنک شدن سریع‌تر آن‌ها می‌شود.

گارانتی لایف تایم رم کامپیوتر

خیلی از فروشنده‌ها این مورد را به شما می‌گویند که فلان رم، گارانتی لایف تایم دارد؛ این به این معناست که تا زمانی که این کالا تولید می‌شود، شامل گارانتی است؛ نه اینکه تا ابد این کالا گارانتی داشته باشد!

سعی کنید هنگام خرید رم، از فروشنده بخواهید که آن را همان جا برای شما تست کند تا خیال شما از بابت سلامت آن راحت باشد.


تفاوت رم و رام در چیست ؟

از مهم ترین قطعات کامپیوتر یا تلفن همراه رم می باشد. قبل از هر چیزی درمورد تفاوت رم و رام یک توضیحی دهم. رم و رام دو قطعه جداگانه با کاکردهای متفاوت اما کمی شبیه به هم دارند که ما بدون هر کدام نمیتوانیم با کامپیوتر کار کنیم، البته کامپیوتر بالا نمیاید که بتوان با آن کار کرد.
رام برای ذخیره کردن دائمی اطلاعات اما رم برای ذخیره کردن موقت است. رم نمیتواند بدون برق اطلاعات را نگه دارد ولی رام میتواند. رم یک قطعه است که برای اجرای نرم افزارها و تمام اعمال کامپیوتر به آن نیاز دارید مثلا برای بالا اومدن بازی یا عکس یا فیلم و… به رم نیاز دارید ولی رام هنگام روشن شدن کامپیوتر پردازنده cpu برای راه اندازی سیستم کامپیوتر از آن استفاده می‌کند.
میزان رم در گوشی ها نیز حایرز اهمیت است که به آن نمی‌پردازیم.


میزان اهمیت رم در کامپیوتر چقدر است ؟

بسیاری از ماها رم را برای فضای ذخیره سازی اشتباه میگیریم. سیستم کامپیوتر شما هر چقدر رم بیشتری داشته باشد می تواند برنامه ها و کار‌های که با کامپیوتر را انجام می‌دهید با سرعت بالاتری انجام دهد و برعکس. البته این را توجه داشته باشید که اگر کامپیوتر قدیمی شما کند شده نمیتوان با ارتقای رم مشکل را برطرف کرد و ممکن است مشکل از قسمت های دیگر کامپیوتر باشد.


میزان رم کامپیوتر شما باید چقدر باشد؟

۴ و ۸ گیگابایت: معمولا برای لپ‌تاپ ها یا کامپیوتر های اقتصادی با کار‌های ساده مانند تایپ کردن یا ساخت پاور پوینت های ساده و… کافی می باشد.
۱۶ گیگابایت: این میزان برای کامپیوتر هایی که میخواهید کارهای زیادی از جمله بازی کردن یا کارهای گرافیکی انجام دهید مناسب می باشد.
۳۲ گیگابایت: این میزان رم برای کارهای حرفه ای و گیمرها نیز مناسب است.
۶۴ و بالاتر: این میزان رم برای کارهای حرفه ای و استفاده ها خاص به کار می‌رود.


بیشترین میزان مصرف رم مربوط که چه نرم‌افزارهایی می باشد ؟

مرورگر های اینترنت تقریبا بیشترین میزان از این حافظه را استفاده می‌کنند. همچنین برنامه های کاربردی سنگین دیگر و بازی ها نیز در مصرف این میزان حافظه خیلی موثر هستند.
مثلا اگر شما بازی کنید و بخواهید همزمان با فوتوشاپ کار کنید تقریبا یک کار غیر ممکن است و رم را با چالش روبه رو خواهد کرد. اگر رم شما بیشتر باشد میتوانید در مرورگر تعداد تب های بیشتری را باز کنید ولی توجه داشته باشید که برخی از وبسایت های میزان فضای تقریبا بیشتری از رم اشغال میکنند. نرم افزار ها هرچقدر پیچیده و کار بیشتری با آنها انجام می‌دهید فضای بیشتری از رم را اشغال میکنند. مثلا کار های سنگین با فوتوشاپ یا برنامه های ساخت فیلم و ادیت فیلم.
توجه داشته باشید که ارتقای رم لپ‌تاپ کار ساده ای نیست مخصوصا در لپ‌تاپ های مدرن امروزی که رم روی مادربرد تعبیه شده است و امکان ارتقای رم آن وجود ندارد. به همین دلیل برای خرید لپ‌تاپ باید به دقت به سخت افزار آن و انتخابش دقت کنید.
ولی اگر میخواهید رم کامپیوتر خود را ارتقا دهید تقریبا تمام مادربورد های کامپیوتر چند درگاه رم دارند و میتوانید ۲ یا ۴ یا ۶ رم را روی آن ها نصب کنید. توجه داشته باشید که برای خرید رم یا ارتقا سیستم خود باید قطعه رم با قطعات دیگر از جمله مادربرد تناسب داشته باشد.
در کل کامپیوتر از قطعات کلیدی زیادی تشکیل شده که یکی از آن ها رم می باشد و اگر فکر می‌کنید که ممکن است کارهای سخت و سنگینی با کامپیوتر انجام دهید انتخاب یک رم مناسب در کنار تناسب با قطعات دیگر میتواند نیاز شما را برطرف کند.


بهترین برندهای رم کامپیوتر

بهترین برندهای رم کامپیوتر شامل:

  • Patriot
  • Kingstone
  • GSkill
  • Corsair

مشاهده برندهای حافظه رم


مقایسه قیمت انواع رم کامپیوتر در بازار

مقایسه قیمت انواع رم کامپیوتر در بازار

در دو بخش قبلی شما را با رم کامپیوتر و همچنین نکات مهم در مورد خرید آن به طور کامل آشنا کردیم. حال وقت آن رسیده است که تعدادی از قیمت‌های آن‌ها را برای شما بررسی کنیم:

لازم به ذکر است که قیمت‌ها و اطلاعات به دست آمده در این قسمت از یک سایت کاملا معتبر و رسمی است؛ اما خب به دلیل نوسانات قیمت ارز در ایران، ممکن است زمانی که شما اقدام به خرید می‌نمایید قیمت‌ها کمی اختلاف داشته باشند.

ارزانترین رم کامپیوتر در بازار چقدر است ؟

ارزان‌ترین رم در بازار از برند تواینموس است که ظرفیت آن یک گیگابایت است. فرکانس این رم ۶۶۷ مگاهرتز است.  تکنولوژی این رم از نسل دوم است. قیمت این رم تنها چهل و هفت هزار تومان است.

بعد از رم بالا، ارزان‌ترین رم بازار از برند کینگستون است. ظرفیت این رم یک گیگابایت است. فرکانس آن نیز ۸۰۰ مگاهرتز است و تکنولوژی آن از نسل دوم است. قیمت آن نیز هشتاد هزار تومان است.

خرید ارزان‌ترین حافظه رم

محبوب‌ترین رم کامپیوتر در بازار چقدر است ؟

حالا نوبت محبوب‌ترین رم‌های کامپیوتر بازاراست. اولین محبوب از برند کینگستون است و ظرفیت آن هشت گیگابایت است. تکنولوژی این رم از نسل چهارم است. فرکانس آن نیز ۲۴۰۰ مگاهرتز است. قیمت این رم نهصد و سی هزار تومان است.

محبوب بعدی باز هم از برند کینگستون است. ظرفیت این رم ۴ گیگابایت است. تکنولوژی آن از نسل سوم است. فرکانس این رم نیز ۱۳۳۳ مگاهرتز است. قیمت این رم سیصد و سی و پنج هزار تومان است.

گران‌ترین رم کامپیوتر در بازار چقدر است ؟

گران‌ترین رم‌های این بازار نیز از برند جی اسکیل هستند. یک رم از این برند با تکنولوژی نسل چهارم و همچنین فرکانس ۴۰۰۰ مگاهرتزی و ۳۲ گیگابایت ظرفیت، قیمتی دوازده میلیون و پانصد هزار تومانی دارد !

رم دیگر این برند که باز هم از تکنولوژی نسل چهارم است و ۳۲ گیابایت ظرفیت نیز دارد و فرکانس آن نیز ۴۰۰۰ مگاهرتز است، قیمتی یازده میلیون و هشتصد و نود هزار تومانی دارد !

خرید حافظه رم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.