پرینتر چاپ سابلیمیشن چیست و چگونه کار می‌کند ؟

0

چاپگر تصعید رنگ (sublimation dye) چیست؟

اگر صاحب یک شرکت تولید محصولات چاپی هستید و روزانه با سفارش­ های مختلف چاپ بر روی کالاهای تبیلغاتی رو به­ رو می­ شوید، پرینتر چاپ تصعید رنگ (چاپ سابلیمیشن) یکی از بهترین انتخاب هایی است که می­توانید داشته باشید.

همچنین، اگر به عنوان مدیر یک شرکت مایلید که به صورت مستقل مصارف چاپی کسب و کار خودتان را تولید کنید، باز هم انتخاب یک چاپگر سابلیمیشن، گزینه بسیار مناسبی است. با استفاده از این نوع چاپگرها، می­توان انواع طرح ­ها را با کیفیت بسیار عالی چاپ بنر، چاپ کاغذ دیواری دکوراسیون، ماگ­ها و سایر هدایای تبلیغاتی، با سرعت عمل قابل قبولی درج کرد.

در ادامه این مقاله، قصد داریم در مورد ویژگی ­ها و کاربردهای مختلف این چاپگر توضیحاتی را ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : چاپ سابلیمیشن چیست ؟ 

علت نامگذاری چاپگر تصعید رنگ (سابلیمیشن) چیست؟

علت نامگذاری این چاپگر سابلیمیشن چیست؟

نام این چاپگرها کاملاً مطابق با فرآیند چاپ است که توسط آن­ها انجام می شود. در واقع صفحات انتقالی (transfer paper) چاپگرهای تصعید رنگ، کالایی را که قرار است بر روی آن چاپ انجام شود، تحت فشار و گرمای خیلی زیاد قرار می ­دهند. در این شرایط، جوهری که در داخل کاغذ انتقالی وجود دارد، تبدیل به گاز می ­شود (فرایند تصعید) و به داخل فیبرهای محصول تحت چاپ تفوذ می ­کنند.

اما چطور چاپگر سابلیمیشن کار میکنه؟

اتفاقات زیادی در این پروسه رخ میدهد که از دید شما پنهان هست.سابلیمیشن یا تصعید پروسه ای است کی طی آن رنگ ها به سطوح پلیمری تعبیه می شوند. این کار شاید منحصر به فرد و خیلی محدود به نظر برسد اما بسیاری از تولید کننده های بستر به راه های مختلفی برای تعبیه پلیمر برروی سطوح محصولاتشان دست پیدا کرده اند.

چوب، سرامیک، شیشه و فلز از جمله موادی هستند که شما میتوانید با سابلیمیشن روی آنها پوشش پلیمری ایجاد کنید. این امر سبب شده بازار محصولات سابلیمیشن طی چند سال گذشته به شدت رشد کند.

چهار مرحله انجام چاپ با استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ کدام است؟

چهار مرحله انجام چاپ با استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ کدام است؟

مرحله اول: طرح مورد نظرتان را معلوم کنید.

طرحی که در این مرحله انتخاب می­ کنید، علاوه بر این که باید حداکثر کیفیت ممکن را داشته باشد، از نظر ابعادی نیز باید کاملاً متناسب با کالایی باشد که قصد چاپ بر روی آن را دارید.

مرحله دوم: تهیه یک فرمت قابل چاپ از طرح مورد نظر

با استفاده از یک نرم افزار معتبر، فرمت قابل چاپ طرح مورد نظرتان را تهیه کنید.

مرحله سوم: چاپ کاغذ انتقالی با استفاده از چاپگر تصعید رنگ

طرحتان را با استفاده از چاپگر تصعید رنگ بر روی یک کاغذ انتقالی چاپ کنید. آن­چه برای انجام این مرحله مورد نیاز است، عبارتست از: چاپگر تصعید رنگ، جوهر تصعید و کاغذ انتقال حرارت.

مرحله چهارم: انتقال حرارت

در این مرحله، باید با استفاده از یک پرس حرارتی، تصویر حرارتی را تحت فشار و حرارت قرار داد.

مزایا و محدودیت­ های استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ کدام است؟

مزایا و محدودیت­ های استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ کدام است؟

دقیقاً همان طور که هر سکه دو روی متفاوت دارد، چاپگرهای تصعید رنگ نیز مزایا و محدودیت ­هایی دارند که در ادامه به معرفی آن­ها می­پردازیم.

مزایا چاپگرهای تصعید رنگ

دوام بالا و عدم تغییر رنگ محصولات چاپی

علت این موضوع، نوع استفاده از جوهر در این روش است. در واقع، چاپگرهای تصعید رنگ، جوهر را کاملاً وارد بافت محصول می­کنند و عملاً جوهر به عنوان یک روکش نیست که قابل از بین رفتن یا کم رنگ شدن باشد. دقیقاً به همین دلیل است که پارچه­هایی که با استفاده از فناوری انتقال جوهر تولید می­شوند، کاملاً در برابر شستشو مقاوم هستند.

کیفیت چاپ بالا

با استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ، می­توانید با خیال آسوده هر طرحی را با وضوح بسیار بالایی چاپ کنید. به طوری که تقریباً تمام جزئیات طرح که بر روی صفحه کامپیوتر قابل مشاهده است، بر روی طرح نهایی نیز نمایان خواهد بود.

مقرون به صرفه بودن

روش چاپ تصعید رنگ، برای چاپ محصولات در تیراژ بالا، در مقایسه با سایر روش­های نظیر، بسیار مقرون به صرفه ­تر است.

محدودیت­ چاپگرهای تصعید رنگ

زمان­بر بودن

در این روش، برای چاپ هر تصویر، باید با دقت زیادی کاغذهای اضافی اطراف طرح اصلی را جدا کرد.

چه مواردی برای استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ، احتیاج دارید؟

چه مواردی برای استفاده از چاپگرهای تصعید رنگ، احتیاج دارید؟

جوهر تصعیدی (sublimation ink)

جوهرهای تصعید رنگ، جوهرهای کم انرژی­ای هستند که معمولاً برای انتشار رنگ در مرحله انتقال حرارت از فرایند چاپ، برای انتقال طرح از کاغذ به پارچه مورد استفاده قرار می­گیرند. فرایند تصعید، همچنین نیازمند استفاده از یک دستگاه پرس کَلِندِر (calender) یا یک پرس حرارتی است که گرما و فشار را منتقل کند.

زمانی که جوهر به اندازه کافی گرم شود (درجه حرارت حدود ۳۸۰ تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد)، رنگ تبدیل به گاز می­شود. در این شرایط، الیاف مصنوعی برای دریافت گاز باز می­شوند. این الیاف، پس از این که خنک شدند، بسته می­شوند و ماده رنگی را عملاً در یک محفظه بسته نگهداری می­کنند. به این ترتیب، در واقع خود جنس محصول، رنگ آمیزی می­شود.

کاغذ تصعیدی

برای انجام چاپ تصعیدی سابلیمیشن، علاوه بر جوهر تصعیدی، از کاغذ تصعیدی نیز باید استفاده کرد. این در حالیست که در برخی موارد، مشتریان روش چاپ انتقال حرارت، از خرید این کاغذها غفلت می­کنند.

 در واقع، اگر به دنبال یک چاپ با وضوح بالا هستید، این نوع کاغذها می­توانند به عنوان یک واسطه بی­نظیر برای انتقال جوهر به محصول تحت چاپ مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، بر روی کاغذ تصعیدی، یک پوشش ویژه نیز وجود دارد. وجود این پوشش سبب می­شود که:

الف) جوهر به طرز مناسبی جذب کاغذ شود.

ب) جوهر تا پیش از بخار شدن، به داخل کاغذ نفوذ نکند.

چرا که اگر جوهر به داخل کاغذ نفوذ کند، بیشتر حجم جوهر تلف می­شود و بنابراین، در طولانی مدت، هزینه استفاده از این روش بسیار افزایش می­یابد.

د) نرخ انتقال، در حین فرایند چاپ تصعیدی افزایش یابد.

ماشین پرس گرمایی

یک ماشین پرس گرمایی، وظیفه انتقال طرح گرافیکی را از تصویر چاپ شده بر روی کاغذ انتقال، به کالای مورد نظر، بر عهده دارد. این ماشین با اعمال یک گرما و فشار بهینه، این فرایند انتقال را انجام می­دهد.

 استفاده از پرس گرمایی، یک روش بسیار مدرن و ساده برای انتقال طرح­های مختلف بر روی تی­شرت یا سایر موارد تبلیغاتی مانند پیراهن، موس پد تبلیغاتی، ماگ، پازل تبلیغاتی و هدایایی از جنس چوب یا فلز به شمار می­ آید.

چاپگرهای تصعید رنگ: مناسب برای همه

با توجه به مطالبی که در این مقاله ارائه شد، چاپگرهای تصعید رنگ عملاً برای طیف وسیعی از مصارف چاپی قابل استفاده­اند. اما با این حال، از آن­جا که روش چاپ این چاپگرها تا حدودی نوین و متمایز با سایر روش­های معمول است، توصیه می­کنیم که پیش از استفاده از این چاپگرها حتماً بر روی روش کار آن­ها تسلط پیدا کنید. چرا که استفاده اشتباه از این دستگاه­ها و یا فراهم نکردن تمام تجهیزات لازم، ممکن است که به کاهش کیفیت و یا دوام پایین آن­ها منجر شود. اما مطمئناً با رعایت این موارد و سایر مواردی که در متن اصلی این مقاله ارائه شد، کیفیت محصولات نهایی بسیار بیشتر از آن­چه انتظار دارید، خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.