بازگردانی رمز عبور
یک کلمه عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.
چاپ پارچه
چاپ پارچه به برکت فناوری چاپ دیجیتال از فرصت های تازه ای برخوردار شده است. چاپگرهای لارج فرمت پارچه، به خاطره سرعت عمل و سهولت اجرا و انعطاف پذیری در تغییر طرح و اصلاح رنگ ، انگیزه ای برای تولید پارچههای متنع با طرح های خلاقانه و بازارهای خاص پردید آورده و به سهم خود به صنعت نساجی رونق بخشیده است.
چاپ دیجیتال پارچه به دو شاخه اصلی تقسیم می شود: چاپ مستقیم و چاپ غیرمستقیم (سابلیمیشن)
روش چاپ پارچه متناسب با خاصیت و ذات هر نوع پارچه انتخاب می شود. مثلا پارچه کتان و نخ با مرکب ری اکتیو چاپ می شود و پیش از چاپ، نیاز به آماده سازی دارد. همچنین پس از چاپ باید فرآیند فیکس یا بخار را طی کند. بنابراین چاپ پارچه های کتانی و نخی نیاز به فضای کار بزرگ و صنعتی دارد. در یک کارگاه کوچک و فضای شهری راه اندازی چاپخانه برای پارچه های کتانی و نخی شاید توجیه نداشته باشد. همچنین چاپ پیگمنت که مرکب های نسبتا گران تری لازم دارد، برای بعضی کارها با رنگ های تند و تیز به کار می رود ولی برای لباس و روسری کاربرد ندارد. استهلاک ماشین و قطعات و نیاز به آماده سازی پیش از چاپ را نیز باید در نظر داشت.
ابریشم طبیعی (مانند روسری و پارچه لباس) با مركب اسیدی چاپ می شود. پارچه نایلونی را نیز می توان با مرکب اسیدی چاپ کرد ولی دفع پسماند در این روش، مسأله مهمی است که باید به آن توجه کرد.
چاپ دیسپرس که معمولا برای چاپ بعضی روسری ها به کار می رود و در بافت پارچه نفوذ می کند، نیز نیازمند آماده سازی پیش از چاپ و تثبیت پس از چاپ است. همه روشهای گفته شده در بالا، چاپ مستقیم هستند، یعنی جوهر مستقیما روی پارچه می ریزد ولی در روش سابلیمیشن، چاپ به صورت غیرمستقیم انجام می شود؛ یعنی ابتدا مرکب روی کاغذ مخصوص چاپ میریزد و سپس از روی کاغذ به سطح پارچه منتقل می شود. پارچه های پایه پلی استر که بیشترین سهم را در چاپ پارچه دارند، نیازی به آماده سازی پیش از چاپ و تثبیت پس از چاپ ندارند.
بیش از ۹۵ درصد چاپگرهای لارج فرمت در خدمت چاپ پارچه های پایه پلی استر هستند که برای روش سابلیمیشن استفاده میشوند و چاپ آنها به طور غیرمستقیم روی پارچه منتقل می شود. چاپ سابلیمیشن اقتصادی ترین و سریع ترین روش چاپ پارچه است. در این روش ابتدا تصویر مورد نظر روی کاغذ چاپ میشود سپس این کاغذ روی پارچه قرار گرفته و با کلندر یا پرس گرم و دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، به پارچه منتقل می شود. از آنجاکه چاپ سابلیمیشن نیاز به آماده سازی پیش از چاپ و نیز عملیات پس از چاپ ندارد، فضای زیادی را اشغال نمی کند. از مزایای دیگر این روش، مصرف کم مرکب در مقایسه با دیگر روش های چاپ دیجیتال پارچه است، تنها مسأله در این روش انتخاب پارچه پلی استر مناسب است که زیاد تحت تأثیر حرارت قرار نگیرد یا آب نرود. هرچه پارچه بهتری انتخاب شود، کیفیت چاپ و ماندگاری و جلوه آن بهتر خواهد بود.
فعالیت چاپکاران چاپ دیجیتال پارچه، چراغ خانه امید طراحان پارچه را روشن کرده است. آنها حالا می توانند با هزینه جزیی ایده خود را بر روی پارچه اجرا کنند و ظرف چند ساعت نتیجه کار را در دست خود داشته باشند. حتی با آن لباس بدوزند و نمونه کار واقعی را ارزیابی و طرح خود را حک و اصلاح و بازآرایی کنند.
سهولت چاپ دیجیتال و دست باز طراحان برای ایده پردازی، فرصتی طلایی به مزون ها و برندها می دهد که خود در را بازار نشان دهند. از طرفی ممنوعیت ورود پارچه های خارجی موجب رونق کار آنها شده است. بنابراین همه اجزای یک چرخه اقتصادی سالم و کارآمد فراهم است.
آیا صاحبان صنعت نساجی و صاحبان برندها و چاپکاران چاپ پارچه و طراحان مد و دکوراسیون و متخصصان بازاریابی و صادرکنندگان برای استفاده از این فرصت و ایفای نقش موثر در این صحنه آماده شده اند؟
با توجه به این که هنوز درصد اندکی از چاپ پارچه ها به روش دیجیتال صورت می گیرد، جا برای کار در این زمینه فراوان است. چاپکارانی که تجربهای در آماده سازی فایل های گرافیک و چاپ دیجیتال دارند و به ویژه آنهایی که با ماشین آلات لارج فرمت کار میکنند، حالا می توانند به این بازار جدید وارد شوند. البته این رشته ملاحضات خاص خود را دارد و پیش از هر اقدامی باید هم از بازار تقاضا هم از تنوع منسوجات و چاپگرها فناوری ها و مواد مصرفی و نیز فضای لازم برای کارگاه و انبار و بالاخره تخصص های مورد نیاز شناخت پیدا کنند.
چاپ دیجیتال پارچه چگونه انجام می شود؟
چاپ دیجیتال پارچه، دریچه ای است برای ورود به بازاری پر از تنوع که به لباس خلاصه نمی شود. از چاپ روسری و مانتو و لباس ورزشی و تیشرت گرفته تا چاپ پرده و پاچه مبل و حتی کاغذ دیواری و کارهای متنوع دیگر که میتوان بوسیله چاپ دیجیتال آنها را چاپ کرد. تا جایی که خلاقیت داشته باشید راه برای کارهای جدیدی باز می شود.
ورود طراحان خلاق و با انگیزه که از مدیریت رنگ در چاپ پارچه شناخت کافی داشته باشند و آن را برای پاسخگویی به سلیقه بازار به خدمت بگیرند.، میتوان موفقیت شما را تضمین کند. گرچه اکنون بیشتر به کپی کردن طرح های پارچه ها و پرده های ترکیه بسنده می شود. نیرومندی در طرح ها و نقش مایه های ایرانی وجود دارد، که در صورت اجرای هنری و دقیق میتواند بخشی از بازارهای همسایه و حتی ترکیه را به خود اختصاص دهد. تجربه محدود چاپکارانی که وارد این مسیر شده اند، این نظر را تایید می کند.
نکته مهم در این باره آن است که وارد شدن به بازارهای منطقه ای با کار آماتور امکان پذیر نیست. برای فعال کردن این پتانسیل سازمان دهی مناسب و سرمایه و تجهیزات کافی و تشکیل گروههای حرفه ای ضروری است.
رنگین کمان موفقیت در افق گسترده چاپ پارچه از آینده ای روشن خبر می دهد.
چاپ دیجیتال پارچه به چاپ مستقیم و چاپ غیرمستقیم (سابلیمیشن) تقسیم می شود.
روش چاپ پارچه متناسب با خاصیت و ذات هر نوع پارچه انتخاب می شود. مثلا پارچه کتان و نخ با مرکب ری اکتیو چاپ می شود و پیش از چاپ، نیاز به آماده سازی دارد. همچنین پس از چاپ باید فرآیند فیکس یا بخار را طی کند. بنابراین چاپ پارچه های کتانی و نخی نیاز به فضای کار بزرگ و صنعتی دارد. در یک کارگاه کوچک و فضای شهری راه اندازی چاپخانه برای پارچه های کتانی و نخی شاید توجیه نداشته باشد.
همچنین چاپ پیگمنت که مرکب های نسبتا گران تری لازم دارد، برای بعضی کارها با رنگ های تند و تیز به کار می رود ولی برای لباس و روسری کاربرد ندارد. استهلاک ماشین و قطعات و نیاز به آماده سازی پیش از چاپ را نیز باید در نظر داشت ابریشم طبیعی (مانند روسری و پارچه لباس) با مرکب اسیدی چاپ می شود. پارچه نایلونی را نیز میتوان با مرکب اسیدی چاپ کرد ولی دفع پسماند در این روش، مسأله مهمی است که باید به آن توجه کرد.
چاپ دیسپرس که معمولا برای چاپ بعضی روسری ها به کار می رود و در بافت پارچه نفوذ می کند، نیز نیازمند آماده سازی پیش از چاپ و تثبیت پس از چاپ است.
همه روش های گفته شده در بالا، چاپ مستقیم هستند، یعنی جوهر مستقیما روی پارچه می ریزد ولی در روش سابلیمیشن چاپ به صورت غیرمستقیم انجام می شود؛ یعنی ابتدا مركب روی کاغذ مخصوص چاپ می ریزد و سپس از روی کاغذ به سطح پارچه منتقل می شود.
پارچه های پایه پلی استر که بیشترین سهم را در چاپ پارچه دارند، نیازی به آماده سازی پیش از چاپ و تثبیت پس از چاپ ندارند. بیش از همه 95 درصد چاپگرهای لارج فرمت در خدمت چاپ پارچه های پایه پلی استر هستند که برای روش سابلیمیشن استفاده می شوند و چاپ آنها به طور غیرمستقیم روی پارچه منتقل می شود.
معرفی پارچه های اصیل ایرانی
شواهد تاریخی بسیاری نشان داده که ایرانیان از نخستین افرادی بودند که به تولید پارچه پرداختند. بر اساس اسناد تاریخی، پارچهبافی از عصر حجر در میان ایرانیان رونق داشته. آنان از سادهترین موادی که در اطراف خود داشتند، مانند پشم و موی گوسفندان، استفاده میکردند و با اهداف مختلف پارچه میبافتند. اوج شکوفایی صنعت پارچهبافی ایران در دوره ساسانیان اتفاق افتاد، به طوری که علیابنحسین مسعودی؛ تاریخ نویس، جغرافیدان، دانشمند و جهانگرد عرب، نیمی از شوکت و جلال دوره ساسانیان را مرهون صنعت پارچهبافی میدانست.
اما پس از حمله اعراب به این کشور تغییراتی در رنگ و طرح پارچههای تولیدی ایجاد شدند. فارغ از تمام فراز و فرودهای این صنعت در ایران، در حال حاضر مردم این سرزمین همچنان به پارچه هایی اصیل دسترسی دارند که برق شکوه دوران گذشته را در تار و پود خود دارند و فخر سرزمین ایران هستند. در مطلب پیش رو به معرفی اصیلترین پارچههای ایرانی میپردازیم.
پارچه ابریشم
ابریشم نوعی نخ طبیعی است که از پیله کرم ابریشم تهیه میشود. از این نخ یکی از نرمترین و مرغوبترین پارچهها را میبافند. ظاهر ابریشم به گونهای است که اگر از زوایای مختلف به آن نگاه شود رنگهای متفاوتی دیده خواهد شد. در دوره پیش از اسلام سه نوع لباس از ابریشم تهیه میشد، نوع اول دیبا که به لباس ابریشمی رنگی و بدون طرح گفته میشد، نوع دوم پرنیان است که لباسی ابریشمین و چند رنگ (اغلب هفت رنگ) و در برخی موارد دارای طرح گل بود و نوع سوم پارچه درباری پرند که رنگین و دارای طرحهای حاشیهای بوده و مخصوص خاندان امپراطوری ایران دوخته میشد.
آغاز تولید ابریشم در ایران
نخستین کارخانه ابریشم کشی در دوره سلطنت ناصرالدین شاه و در قریه برکاده، نزدیکی شهر رشت توسط یکی از سرمایهداران این شهر به نام آقا محمدخان رشتی بنا شد که پس از چندی فعالیت آن متوقف گردید. اما در آخرین سال سلطنت ناصرالدین شاه یک تاجر معروف گیلانی به نام حاج امین الضرب با استفاده از ماشینهای فرانسوی بار دیگر به تولید ابریشم و پارچههای ابریشمین مرغوب پرداخت که در اروپا نیز بسیار خواهان داشت.
ترمه
نوعی پارچه گرانبها و نفیس که از الیافی بسیار لطیف بافته میشود. ترمه نقوشی منحنی مانند، از جمله بتهجقه و گلهای شاه عباسی، دارد. برای تهیه ترمه از نخ ابریشم و نخ پشمی استفاده میشود. نخهای مورد استفاده برای تهیه ترمه یا به روش شیمیایی یا طبیعی رنگ میشوند. در روش طبیعی از گیاهانی چون وسمه، روناس، حنا، پوست گردو و پوست انار برای تهیه رنگ استفاده میکنند. اغلب رنگهای مورد استفاده در پارچه ترمه عبارتند از: عنابی، قرمز، سبز، نارنجی و مشکی. طرحهای مورد استفاده برای تهیه این پارچه نیز شامل بتهجقه، گل شاه عباسی، بته خرفه، شاخگوزنی، امیری، راهراه، بته سروی و بته بادامی میشود. دوره رونق صنعت ترمهبافی در ایران مربوط به دوران صفویه است. اکنون نیز در برخی شهرهای ایران ترمهبافی رواج دارد که از آن جمله میتوان به شهر یزد، کاشان، کرمان و تهران اشاره کرد.
زربَفت یا زریباف
نوعی پارچه بسیار نفیس است که از ترکیب گرانبهاترین نخها بافته میشود. چله یا تار زریباف از ابریشم خالص است و پودهای آن ابریشم رنگی، برای یکی از پودها از نخ گلابتون استفاده میشود که میتواند زرین یا سیمین باشد. در ادوار گذشته شهرت پارچههای زریباف ایران عالمگیر بوده و هماکنون نیز نمونههایی از آن در موزههای سرتاسر جهان نگهداری میشود. تولید زریباف همچنان در غالب صنایع دستی ادامه دارد.
کرباس
نوعی پارچه درشتبافت و سنگین است که از الیاف پنبه، کتان، یا کنف بافته میشود. از کرباس در گذشته برای تهیه لباس استفاده میشد. اما امروزه در تهیه پوشاک چندان کاربردی ندارد، اما تولید کرباس جهت استفاده در بومهای نقاشی یا برخی موارد دیگر ادامه دارد.
مخمل
نوعی پارچه کرکی و تهیه شده از ابریشم، پنبه، کتان، یا پشم است. در گذشته مخمل به دلیل دشواری در تولید به عنوان پارچهای لوکس و اشرافی محسوب میشد. اما امروزه با پیشرفت در صنایع و تکنولوژی، بافت و تولید این پارچه نیز سهولت و سرعت بیشتری یافته و هزینه تولید آن نیز پایینتر آمده است. امروزه از مخمل برای تولید لباس، پرده سالنهای تئاتر و البته دکوراسیون خانه، مثل مبل، پرده و روتختی، استفاده میشود.
10 مزیت چاپ دیجیتال پارچه چیست ؟
هنر منسوجات و پارچه، از صنعت نساجی و از هزاران سال پیش سرچشمه میگیرد، زمانی که روشهای قدیمی در چاپ بر روی پارچههای مرغوب، نشان از قدرت اقتصادی و فرهنگی را داشت. در طول زمان، پارچههای پنبهای چیت قدیمی، جزء مرغوبترین پارچههای بافته و دست باف تبدیل شدهاند.
هنرمندان در حوزهی چاپ و رنگهای نیلی مشتق شده از گیاهان که یکی از قدیمیترین رنگهایی است که در هند و در عصر یونان-روم تولید میشد، به محصولات دستساز و مدرنی روی آورده اند و آنها را به معرض دید عموم قرار دادهاند. این روشهای قدیمی، هم پیچیده و هم جذاب هستند، و تولیدات نساجی از زمان پس از انقلاب صنعتی نیازمند کارگران متخصص و صاحبان کسبوکار برای غلبه بر کیفیت و سودآوری هستند.
تکنولوژی چاپ دیجیتال بر روی پارچه، یک حوزهی رو به رشد در میان تکنولوژی چاپ پارچه به حساب میآید و تعداد رو به رشد چاپگرها، در این دهه های اخیر، باعث شده که صنعت چاپ دیجیتال بر روی پارچه تغییر و تحول یابد، که دلایل آن عبارتند از…
1. رزولوشن بالا، انعطاف پذیری و الگوهای خوب
استفاده از ترکیبات رنگی نامحدود در چاپ دیجیتال بر روی پارچه (چاپگرهای دیجیتالی محدود به تعداد اسکرین نیستند) باعث شده که این نوع چاپ از فضای کمتری نسبت به چاپ اسکرین معمولی برخوردار باشد. به علاوه، از قدرت و جوهر کمتری نیز استفاده میکند. این نوع چاپ، از آب برای تعصید استفاده نمیکند. تمامی این عوامل منجر به کاهش هزینهی میشود. بنابراین، میتوانید کارهای چاپ بر روی پارچه را بدون هزینهی زیاد انجام دهید. همچنین از طریق چاپ دیجیتال بر روی پارچه، دقت رنگ بالایی خواهیم داشت و همچنین چاپ ما تمیز و مرتب میباشد. بنابراین اگر طرحی را در یک تصویر میبینید، مطمئن باشید که اگر بر روی یک پارچه چاپ شود، رنگ و چاپ دقیقا با تصویر یکسان خواهد بود.
2. صرفه جویی در انرژی و آب
از آنجایی که نیازی به شستن اسکرینهای چرخان در رنگهای جدید نیست، بنابراین در آب صرفه جویی میشود. چاپ دیجیتال بر روی پارچه در مقایسه با چاپ معمولی، انرژی و مصرف آب کمتری را در بر خواهد داشت. همچنین در مقایسه با چاپ اسکرین، از مقدار جوهر کمتری استفاده میکند و هدررفت آن را کاهش میدهد. با توجه به دیگر مواد زائد شیمیایی از طریق چاپ اسکرین، چاپ دیجیتال بر روی پارچه، یک فرآیند سازگار با محیط زیست میباشد.
3. هزینهی کمتر
به دلیل اینکه نیازی به حک شدن بر روی اسکرین و جداسازی رنگ نیست. همچنین پارامترهای کنترلی بیشتری بر روی عملکرد هدچاپ وجود دارد در حالیکه فرآیند چاپ همچنان ادامه دارد.
4. هزینههای نمونهی پایین
به دلیل اینکه نیازی به تولید و آزمایش اسکرینها برای الگوهای مجزا نیست. بنابراین، این نوع چاپ برای سفارشات کم مقرون به صرفه است زیرا شما میتوانید در هر اندازه و بعدی که میخواهید، چاپ کنید. حتی اگر میخواهید بر روی پارچه یک متری چاپ کنید، این کار ممکن است زیرا چاپ دیجیتال بر روی پارچه اجازه میدهد تا چاپ بر روی تعداد پایینتر را به طور موثر انجام دهید.
5. نمونه گیری سریع و تحویل در کوتاه مدت
نمونه گیری سریع و تحویل کوتاه مدت طرحها، به صورت دیجیتالی صورت گرفته و تنظیم میشود. هر تنظیماتی در چاپ اسکرین معمولی، نیازمند تغییر اسکرین جدید است که سرعت کار را پایین میآورد.
6. موجودی یا ذخیره کمتر یا فاقد موجودی میباشد.
برندها ریسک موجودی در انبار را به صاحبان برند محول میکنند و این ایده را در نظر دارند که “چیزی را که میفروشید را تولید کنید”.
7. پسماند کمتر
در چاپ دیجیتال بر روی پارچه، قطرات جوهر به طور دقیق بر روی پارچه حک میشود در حالیکه روش چاپ معمولی نیاز به حداقل مقدار پارچه وجود دارد تا آزمایش شده که زمان راهاندازی را طولانیتر میکند.
8. عاری از نیکل
هیچ رسوب نیکلی از اسکرین بر روی پارچه وجود ندارد (قوانین و مقررات جدیتری در آینده وجود خواهد داشت).
9. تعداد تکرار نامحدود
تعداد تکرار، محدود به قطر اسکرین چرخان نمیباشد.
10. هزینه و سرمایهگذاری کمتر
درحالیکه اگر با تولیدات چاپ اسکرین چرخان مقایسه کنیم، امکان شروع و راه اندازی در مقیاس کوچک وجود دارد و میتوان آنرا به عنوان یک کسبوکار رشد و گسترش داد.
تاریخچه پیدایش پارچه در جهان
انسان چطور با پارچه و لباس آشنا شد؟
• انسان های اولیه فقط بر حسب نیاز در مقابل سرما و گرما برای پوشاندن بدنشان از پوسته درختان، برگ گیاهان و پوست حیوانات شکار شده استفاده می کردند.
با گذشت زمان لباس بیشتر برای محافظت از آسیب های محیطی استفاده میشد، مانند پوششی برای پاها ، سر و یا لباسهایی که تنها قسمتهایی از بدن را می پوشاند و گاهی فقط سران و اشخاص خاصی در قبیله ها برای متمایز شدن از بقیه افراد لباس به تن می کردند.
انسان های اولیه
درست است که لباس از مهمترین نیازهای اساسی بشر بوده اما بعدها تبدیل به مظهر زیبایی، تجملات و نشان دادن قدرت و منزلت افراد نسبت به یکدیگر شد، به گونه ای که امروزه به یکی از ۵ صنعت مهم دنیا تبدیل شده است.
• آثار و شواهد باستان شناسی اولین دوک را به زمان عصر حجر و نوسنگی نسبت می دهد در نتیجه با گذشت زمان و تحولات بسیار با تابانیدن الیاف حیوانی و گیاهی، نخ های ریسیده را بوجود آوردند و شروع به بافتن این الیاف و تولید پارچه های اولیه کردند. در واقع می توان گفت در این دوره بود که صنعت ریسندگی و بافندگی شکل گرفت.
اولین پارچه بافته شده:
برای اینکه بتوان گفت بافتن پارچه توسط کدام اقوام و در کدام نقطه جهان شروع شده مدارک کافی موجود نیست اما شاید بتوان به گفته آرتور کریستین سن اشاره کرد که معتقد بود چون آثار مختلفی از بافندگی و پارچه در نقاط مختلف جهان یافته شده شاید بتوان گفت اقوام مختلف در هر جای دنیا که بودند با توجه به آگاهی ها، محدودیت ها و موقعیت جغرافیایی به نوعی از بافندگی دست یافته اند.
تاریخچه پارچه در ایران
متاسفانه مدارک زیادی از تاریخ لباس و پارچه در ایران در دست نیست. فقط با تکیه بر آثار محدود کشف شده در ایران، آثار ارسال شده به نقاط دیگر جهان و مراجعه به کتاب نویسندگان معروف خارجی می توان به اطلاعاتی در این خصوص دست پیدا کرد. اما هنر ریسندگی و بافندگی پارچه و فرش از هنرهای معروف ایرانیان بوده که طرح و رنگ و نقش های الهام گرفته شده از سنت ها و افسانه های آن زبانزد تمام جهان بوده و هست. به جرات میتوان گفت که هنر ایرانیان، یکی از تاثیرگذارترین هنرها در سراسر دنیا بوده است.
• اما آثار به جا مانده از آن دوران نشان میدهد که ایرانیان جزو اولین اقوامی بودند که از لباس برای پوشش بدن استفاده می کردند و قدمت ریسندگی و بافندگی آن به هشت تا ده هزار سال قبل از میلاد می رسد که همواره آمیخته به هنر اصیل ایرانی بوده و از همان ابتدا آثار خودشان را به نقاط دیگر دنیا ارسال می کردند.
در ادوار مختلف، نمونه هایی از بافت های ارزشمند و زیبای ایران، در قالب انواع پارچه ها (به عنوان پرده و یا تزیینات دیگر) و فرش ها، زینت بخش بسیاری از کاخ های سراسر دنیا بوده است. به عنوان مثال قصری در هلند وجود دارد که با ارزش ترین شئ داخل آن، فرش دست بافت ایرانی است که هر سال تنها یک بار در ماه سپتامبر بر سالن مجلل این قصر پهن می شود.
چاپ سابلیمیشن پارچه چیست ؟
چاپ سابلیمیشن اقتصادی ترین و سریع ترین روش چاپ پارچه است، در این روش ابتدا تصویر مورد نظر روی کاغذ چاپ می شود سپس این کاغذ روی پارچه قرار گرفته و با کلندر یا پرس گرم و دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، به پارچه منتقل می شود. از آنجاکه چاپ سابلیمیشن نیاز به آماده سازی پیش از چاپ و نیز عملیات پس از چاپ ندارد، فضای زیادی را اشغال نمی کند. از مزایای دیگر این روش، مصرف کم مرکب در مقایسه با دیگر روش های چاپ دیجیتال پارچه است. تنها مسأله در این روش انتخاب پارچه پلی استر مناسب است که زیاد تحت تأثیر حرارت قرار نگیرد یا آب نرود. هرچه پارچه بهتری انتخاب شود، کیفیت چاپ و ماندگاری و جلوه آن بهتر خواهد بود.
چاپ پارچه به روش دیجیتال به سرعت در حال گسترش است.
همین رشد شتابان میتواند زمینهساز اشتباهات و تصمیمگیریها و سرمایه گذاری های نابجا شود، سرمایهگذاریها را به خطر اندازد تا بازار کسب و کار موفق چاپ پارچه را تهدید کند. جا دارد فعالان این صنعت با تحقیق و مطالعه و با چشم باز و شناخت کافی بازار کار خود را بشناسند و چاپگرها و مواد مصرفی مورد نیاز خود را به درستی انتخاب و آن را مدیریت کنند.
از عوامل مهمی که برای خرید دستگاه چاپ پارچه اهمیت بسیاری دارد میتوان به مدیریت رنگ و مرکب در دستگاه های چاپ پارچه اشاره کرد .
مدیریت رنگ، مسأله کلیدی در چاپ پارچه است .
کنترل کیفیت چاپ و مدیریت رنگ مسئله بسیار مهمی در چاپ پارچه است، این موضوع در چاپ پارچه از دیگر رشتههای چاپ مانند چاپ افست و چاپ کاغذی دیجیتال اهمیت بیشتری دارد چرا که پارچه به عنوان لباس جنبه سلیقهای و شخصی و هنری دارد و در طبقهبندی محصولات مرتبط با مد fashion جای میگیرد. مردم حساسیت خاصی نسبت به رنگ ها در چاپ پارچه دارند؛ در چاپ پارچه نمیتوان به نقص چاپ بی تفاوت بود این در حالی است که شماری از چاپ کاران پارچه به ویژه کسانی که تازه وارد این کار میشوند سابقه آماده سازی فایل برای چاپ را ندارد.
تجربه چاپ دیجیتال در سالهای گذشته نشان داد که رعایت نکردن اصول مدیریت رنگ تا چه حد میتواند به کیفیت چاپ لطمه بزند. در زمینه چاپ دیجیتال این مشکل بیشتر به چشم می خورد.
وقتی چاپ پارچه در کشور خود را با ترکیه مقایسه میکنیم میبینم فاصله زیادی وجود دارد و طراحان هنوز باید در مورد چاپ پارچه تجربه بیشتری بیاندازد، تنظیمات فتوشاپ در بیشتر کامپیوترهای طراحان همان تنظیمات چاپ افست است که برای چاپ پارچه مناسب نیست.
مرکب، روح چاپ پارچه است .
کیفیت مرکب در چاپ پارچه بسیار اهمیت دارد و هم از نظر جلوه بصری هم دوام و ماندگاری و هم سازگاری با هد و سیستم انتقال مرکب. اما گذشته از جنبههای هنری و فنی چاپ صرفه اقتصادی نیز در مصرف مرکب چاپ از اهمیت ویژهای برخوردار است زیرا اصلی ترین ماده مصرفی است و نقشی تعیین کننده در هزینهها دارد.
یک دستگاه خیلی ساده چاپ دیجیتال پارچه با سرعت ۶۰ تا ۷۰ متر مربع در ساعت میتواند چاپ کند. اگر در هر متر مربع تنها یک گرم در مرکب صرفه جویی کند، در دو شیفت کاری رقم قابل توجهی میشود که در سال معادل ۲۰۰ میلیون تومان (با قیمت کنونی دلار ) خواهد شد . حالا در نظر بگیرید در بعضی کارگاه ها که ۴ یا ۵ چاپگر در حال کار هستند این رقم می تواند چقدر اهمیت داشته باشد؛ صرفه جویی در مرکب هم به مدیریت رنگ و هم به مرکب مصرفی مربوط میشود.
استانداردهای سلامت و محیط زیست
توجه به کیفیت مرکب از زاویه ای دیگر هم حائز اهمیت است. از آنجا که پارچه مستقيما با بدن در ارتباط است ، فاکتورهای سلامت در انتخاب مرکب باید در نظر گرفته شود . شاید این فاکتور در چاپ افست و کارهای تبلیغاتی و چاپ بنر و … چندان اهمیت نداشته باشد. اما در مورد پوشاک قابل چشم پوشی نیست.
کسانی که مرکب های بدون لیبل معتبر و حتی در بستهبندی های بی نام و نشان مصرف می کنند، باید نگران عواقب آن باشند، زیرا ممکن است برای کسانی که آن لباس ها را می پوشند، ایجاد حساسیت کند. بعضی موادرنگی غیراستاندارد حتی ممکن است سرطان زا باشند. آثار محیط زیستی هم به جای خود بسیار اهمیت دارند.
در ترکیه ما برای همکاری در اصلاح مدیریت رنگ یک واحد چاپ پارچه دعوت شده بودیم که سفارش های برند zara را چاپ می کرد، قبل از هر کاری شرکت از ما خواست که مشخصات مرکب و گواهینامه های آن را برایشان بفرستیم ما مشخصات مرکب ایتالیایی Next و مرکب ایتالیایی افق را برایشان ارسال کردیم و پس از تایید این مرکبها، اجازه دادند در زمینه اصلاح رنگ و مدیریت آن چاپخونه رنگ اقدام کنیم.
توصیه های کارشناسانه سرمایه گذاری در چاپ دیجیتال پارچه ملاحظات خاص خود را دارد که بدون رعایت آنها، سرمایه به خطر می افتد. این ملاحضات را در چند توصیه کارشناسانه خلاصه مي کنیم
- برای مطالعه و بررسی فناوری مناسب از بین چاپگرهای موجود، وقت کافی اختصاص دهیم. برای یک سرمایه گذاری چند ده میلیون تومانی جا دارد دو، سه میلیون برای تحقیق و بررسی هزینه شود.
- سرمایه گذاری هدفمند و براساس نیاز بازار باشیم.
- اگر تاکسی می خریم از آن کار اتوبوس را انتظار نداشته باشیم.
- از صلاحیت و دانش فنی فروشنده و قابلیت پشتیبانی او مطمئن شویم.
- شرایط مندرج در قرارداد را به درستی مطالعه و آن را دقیق کنیم.
- فقط خرید ماشین کافی نیست باید تیم فروش با تفکر جدید و آشنا به تحولات بازار به کار گرفته شود.
- خود را به روز نگه داریم و در جریان تکنیکها، مواد مصرفی و گسترش بازار چاپ پارچه باشیم.
- روشهای نوین بازاریابی و رسانه های مؤثر بر مخاطبان را جدی بگیریم.
- سرمایه گذاری اولیه باید ظرف یک سال برگردد و آماده توسعه و نوسازی باشیم.
از دستگاههای چاپگر سابلیمیشن ۴ رنگ تا 8 رنگ که در بازار موجود هستند میتوان به دستگاه های زیر اشاره کرد:
- تروجت Trujet محصول چین
- دی جن Dynn محصول کره
- لافورته Laforte محصول ایتالیا و …
از مرکب های مرغوب برای چاپگرهای دیجیتال چاپ پارچه که دارای استانداردهای لازم برای بازار اروپا با قیمت مناسب، آماده تحويل به واحدهای چاپ دیجیتال پارچه است میتوان به مرکب نکست Next با گواهینامه های GOTS و Reach و مرکب کیان Kisar با گواهیEkopass اشاره کرد.
علاوه بر این، آموزش نرم افزارها و مدیریت رنگ برای دستیابی به بهترین کیفیت چاپ و استفاده بهینه از مرکب به متقاضیان توسط شرکت های فروشنده دستگاه های چاپ روی پارچه باید ارائه می شود.