بسته بندی اسباب بازی چیست و چه تاثیری بر فروش اسباب بازی دارد ؟

0

اسـتراتژی های مـدرن بـرای بسته بندی اسـباب بازی تقريبـا همـه ترفندهـای موجــود در ذهــن طــراح بسته بندی را در  بر می گیــرد. امــا آيــا همیشــه ايــن موضـوع صـادق بـوده؟

ماننــد موســیقی پــاپ و تیم هــای فوتبــال، اســباب بازی هــای دوران كودكــی مـا همیشـه بسـیار بهتـر از اسـباب باز ی هـای هـر كـس ديگـری اسـت. نـه؛ مجموعـه  سـودمند و بـا ارزش قطارهـای نسـل پـدر و مـادر ارتبـاط برقـرار  می كنیــم و نــه فیلــم تجــاری و تلويزيــون اســباب بازی های مصرف كننــدگان امــروز را درک می كنیــم. نــه، اســباب بازی های نوجوانــی مــا – مــوج اول جادويـی شـخصیت های جنـگ سـتارگان، مجموعـه اول نیـول اسـتانت بايـک و ترنســفورمرها – اســباب بازی های مناســب بودنــد، اينطــور نیســت؟

هـر قـدر كـه اسـباب بازی ها ممکـن اسـت بـرای شـركت های تولیـد و بازاريابـی اهمیـت داشـته باشـند، امـا بـاز هـم همـه آنهـا فقـط محصـول هسـتند؛ و مثـل همــه محصــولات، نیــاز بــه بسته بندی دارنــد. اگــر از زمــان كودکیتــان تــاكنــون، در يــک فروشــگاه اســباب بازی نرفته ايــد، احتمــالا از میــزان تغییــر خـرده فروشـی اسـباب بازی در ايـن چنـد سـال شـگفت زده خواهیـد شـد. امـا هیـچ چیـز بسـیار بیشـتر از روش بسـته بنـدی اسـباب بازی ها تغییـر نکـرده.

در حالــی كــه پیــش از ايــن اســتراتژی اغلــب تولیدكننــدگان اســباب بازی اســتفاده و چاپ جعبــه مقوایی ســاده بــا يــک تصويــر فــوق العــاده  اغراق آمیــز بــود كــه نويــد دهنــده حمــل احتمالــی بیــش از ۷.۹۹ پونــد تکــه پلاســتیک در داخــل جعبــه بــود، امــا  تولیدكننــدگان امــروز، مخاطبــان بســیار زرنــگ و داناتــری را هــدف قــرار  می دهنــد.

نــه تنهــابچه هــای امــروزی مــی خواهنـد اسباب بازی كـه پـس از مدتـی طولانـی آرزويـش را داشــتند ببیننــد، بلکــه میخواهنــد ببیننــد چــکار  می كنــد. آنهـا انتظـار دارنـد دكمـه «مـرا امتحـان كنیـد» را فشـار دهنـد تـا بتواننـد بشـنوند اسـباب بـازی چـه صدايـی تولیـد می كنـد .

آنهـا همچنیـن محصـولات مـارک دار  میخواهنـد، بـه طـوری كـه بتواننـد اسـباب بـازی را بـه مجموعـه تلويزيونـی يـا فیلمـی كـه بـه تازگـی  پخـش شـده ربـط بدهنـد. آنهـا  میخواهنـد در پنـج ثانیـه مسـتقیما بـه ماهیـت اسـباب بازی برسـند. اگـر اينطـور نباشـد، سـراغ بعـدی میرونـد.

بســته بندی اســباب بازی بــازی رقابتــی و كشــنده ای اســت

بســته بندی اســباب بازی بــازی رقابتــی و كشــنده ای اســت

حــوزه ای  از بســته بندی كــه در آن  تولیدكننــدگان بــرای اسـتفاده از هـر ترفنـد كثیـف موجـود بـرای اطمینـان از بـه دام انداختــن طعمــه خــود  آماده انــد، پــس جــای تعجــب نیســت كـه درسـتکاری دشـوار باشـد.

جیســون كادل، مديــر خلاقیــت در طراحــی بســته بندی  اســباب بازی میمــون برنــده، حــدود پنــج ســال درگیــر هنــر تاريــک بسته بندی اســباب بازی شــده و بواســطه تولیــد بسته بندی بــرای برخــی از بزرگتريــن  تولیدكننــدگان اســباب بازی در جهــان، هــر ترفنــد موجــود را يــاد گرفتــه اســت.

او  میگويــد: «بســته بندی اســباب بــازی يــک عمــل تعادلــی اســت – در بــاره  هیجان انگیــز ســاختن اســباب  بازیهای داخــل جعبــه بــدون گمــراه كــردن  بچه هــا.

 برخــی از محصــولات تصاويــر بــزرگ درب روی جعبــه دارنــد و محصــولات داخــل آنهـا واقعـا كوچـک هسـتند و شـباهت كمــی بــه طراحــی روی جعبــه دارنــد.

همیشــه از مــا میخواهنــد كاری كنیــم كــه وســايل  هیجانان گیز تــر بنظــر بیاينــد. درســتکاری دشــوار اســت.

آیا بســته بندی اســباب بازی همیشــه ايــن چنیــن بــوده اســت؟

 آيــا پويايــی  بسته بندی در  دهه هــای ۵۰ و ۶۰ طــور ديگـری نسـبت بـه اســباب بــازی امـروزی عمـل  میكـرد؟

اسـتفان كلیفتـون، يکـی از مقامـات برجسـته بريتانیا در سـريال تلويزيونــی علمــی تخیلــی «تاندربــردز» بــوده و مجموعــه ای عظیــم از اســباب بازی های اصلــی دهــه ۱۹۶۰ را جمع آوری كـرده اسـت. بسـیاری از آنهـا هنـوز در بسته بندی های سـاده خـود قـرار دارنـد.

اسـباب بازی هـای اصلـی «تاندربـردز» بـه وضــوح از عصــر  ســاده تر بســته بندی اســباب بازی  آمده انــد؛ زمانـی كـه يـک تصويـر  فوق العـاده و يـک جعبـه تقريبـا بـه همــان ابعــاد  اســباب بازی كــه داخــل ان قــرار  میگرفــت، كافـی بـود.

كلیفتــون  میگويــد عکاســی روی  بسته بندی اســباب بازی در طـول اولیـن روزهـای اوج دهـه ۱۹۶۰ «تاندربـردز» بسـیار نـادر بـود، امـا بسته بندی يـک بخـش ضـروری از كار كلـی بـود.

او  میگويـد: « بسته بندی اســباب بازی بسـیار مهـم بـود. عکـس بـه نـدرت بـر روی جعبـه اسـباب بـازی مـورد اسـتفاده قـرار میگرفـت، بـه طـوری كـه كل كار شـبیه بـه يـک هديـه كريسـمس بـاز شـده بـود. شـما بـه اثـر هنـری نـگاه  میكرديـد، امـا كامـلا مطمئـن نبوديـد چـه در داخـل اسـت».

اولیـن مـوج اسـباب بازی های «تاندربـردز»، ماننـد بسـیاری از اســباب بازی های تولیــد شــده در دهه هــای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ در جعبه هــای مقوايــی ســاده بــا طراحــی چــاپ دو رنــگ بسته بندی  می شــدند. ماننــد  بسته بندی مــواد غذايــی معاصـر،  طراحیهـا كنـده می شـدند تـا منعکـس كننـده كالای داخـل آن باشـند.

 اگرچـه بـر اسـاس يـک برنامـه تلويزيونـی محبــوب،  انتظــار كمــی می رفــت كــه اســباب بازی های «تاندربــردز» اولیــه محبــوب شــده و بخشــی از  برنامه هــای تلويزيونـی در حـال تسـلط بـر صنعـت اسـباب بازی از اواسـط دهـه ۷۰ بـه بعـد شـود.

اگرچـه جیسـون كادل فکـر  می كنـد كـه بسته بندی طراحـی دوران «تاندربــردز» شــیک و محــدود بــود، معتقــد اســت در پركــردن فاصلــه بیــن جعبــه روی قفســه و محصــول موفــق نبـود.

« جعبه هــای تاندربــردز بــه طــور كلــی حــال رنگهــای زنــده و تصاويــر زيبــا و هیجان انگیــز و دراماتیــک داشــتند؛ امــا محصــول چــه بــود؟

مــن فکــر  میكنــم بســیار مهــم اســت كـه بسته بندی بـه مـا بگويـد كـه محصـول چیسـت و چقـدر جـذاب اسـت، امـا برخـی از وسـايل «تاندربــردز» در انجــام ايــن امــر شکســت خوردنــد»..

در حالــی كــه متعلقــات برنامه هــای تلويزيونــی و فیلــم در دهــه ۱۹۶۰ مهــم بودنــد، در طــول دهـه ۱۹۷۰ بـود كـه توطئـه موفــق بیــن تولیدكننــدگان اســباب بازی،  شــركت های تلويزيونـی و تبلیـغ واقعـا بوجـود آمـد. دوره ترندهـای تلويزيونـی جهانـی و موفقیـت در گیشـه بـود كـه راهـی را كـه اسـباب بـازی هـا بـه بـازار عرضـه شـده و بـه فروش  میرسـید دگرگـون سـاخت.

جهـان اسباب بازی اهمیـت نـام تجــاری را كشــف كــرده بــود.

جهـان اسباب بازی اهمیـت نـام تجــاری را كشــف كــرده بــود.

جیسـون كادل  میگويـد «نـام تجـاری در دهـه ۱۹۷۰ بسـیار مهم تـر شـد و هنگامـی كـه ايـن اتفـاق افتـاد، اسـباب بازی ها كــم اهمیت تــر از نــام تجــاری شــدند- شــما نــام تجــاری را میخريديــد، پــس نــام تجــاری، اســباب بازی و بســته بندی همـه بخشـی از يـک چیـز شـدند».

دهـه ۱۹۷۰ البتـه، آغـاز دوران مـدرن تولیـد اسـباب بازی بـود. بــرای اســباب بازی ها كافــی بــود كــه بخشــی از يــک كل بزرگتــر باشــند تــا كــودكان آنهــا را بخواهنــد.

ايــن دوره، دوره اســباب بازی هــای جنــگ ســتارگان بــودن، دوره ای كــه نفــوذ شــخصیت اكشــن را بــر روی قفســه فروشــگاه اســباب بــازی می تـوان ديـد و عصـری كـه آرم بـزرگ يـک برنامـه تلويزيونـی يــا فیلــم چســبانده شــده بــر روی يــک جعبــه بــرای ديــده شـدن محصـول و موجوديتـش كافـی بـود.

مثـال جیسـون كادل، بسـته بنـدی اسـباب  بازی هـای “ايـول نیــول” بــود. ايــن اســباب بازی حــدودا زمانــی رســید كــه اســباب بازی هــای دارای مجــوز بصــورت عظیمــی شــروع كردنـد بـه تسـخیر بـازار و ماننـد بسـیاری از محصـولات دارای مجـوز مـدرن- “ايـول نیـول” را فريـاد می زد.

ايـن محصـول بـه زيبايـی نشـان داده شـده و از آن مهم تـر، فکـر  میكنـم هنـوز هـم شانسـی در اسباب بازی ها دارد. بـه هـر حـال مـن يکـی خواهـم خريـد!

هنگامـی كـه صنعـت اسـباب بازی مشـاركت همزيسـتی خـود را بــا صنعــت تلويزيــون شــکل داد، هیــچ راه برگشــتی وجــود نداشــت. رابطــه واقعــا جــای پــای خــود را در طــول دهــه ۱۹۸۰ يافــت. هنگامی‌كــه شــركت‌های اســباب بازی بــر روی  كارتــون و كمیــک- بــه منظــور ايجــاد بــازار اســباب بازی- ســرمايه گذاری  میكردنــد .

 يــک چنیــن خــط تولیــدی، خــط تولیــد طیــف اســباب بازی های بســیار موفــق ترنســفورمرز بـود كـه بـا طیـف وسـیعی از كمیـک اسـتريپ ها و مجموعـه انیمیشــن های طولانــی مــدت گــره خــورده بــود.

كادل می گويــد: « بسته بندی اســباب بازی ترنســفورمرز بــا اســتفاده از  قالب هــای پلاســتیکی،  برشهــای روی جعبــه، و  آرمهــای عظیــم شــرايط را كمــی تغییــر داد. بســته بندی های آنهـا را بـه يـاد می آوردم، فـوق العـاده بـود.» درسهــا و پیشــرفت های ايجــاد شــده در طــول دهــه ۱۹۸۰ داســتان را بســیار بــه روزگار مــدرن امــروزی رســاند ،كــه در  آن همــه جــا وجــود بــرش، قالــب پلاســتیک Vacform و «دکمه هــای مــرا امتحــان كنیــد» بســیار مهــم هســتند.

 امــا بـا ايـن كـه بسته بندی اسـباب بازی امـروزی كـه كار هنـری اسـت، احتمـالا برخـی از بزرگتريـن جنايـات بی تعـداد در كل صنعـت بسته بندی مربـوط بـه افـراط و زبالـه سـازی را ايجـاد كـرده اسـت.

ريچـارد بومـن، مديـر تولیـد اسـباب بازی سـازگار بـا محیـط زيســت «راســیمکو»  میگويــد بســته بندی اســتفاده شــده توسـط صنعـت اسـباب بازی امـروزی « در ماهیتـش بی فايـده و عجیــب و غريــب» اســت. در پاســخ، شــركتش يــک جعبــه تخـم مـرغ سـاخته اسـت- از مـاده ای بـه نـام جکوپـاک، كـه ۱۰۰ درصـد بازيافتـی بـوده، و از هیـچ سـیم، پیـچ، اتصـال يـا سـلفونی اسـتفاده  نمی كنـد، ممکـن اسـت بـه انـدازه بسـیاری از بسـته بندی های رقبـای خـود خیـره كننـده نباشـد، امـا بـا محیــط زيســت بســیار مهربانتــر اســت.

بومـن  میگويـد: « در حـال حاضـر هیـچ يـک از شـركت های بــزرگ اســباب بازی مســائل زيســت محیطــی را لحــاظ  نمی كننــد، امــا در آينــده مجبــور بــه رعايــت آن می شــوند».

ايـن كـه آيـا صنعـت بسـته بندی اسباب بازی واكنـش نشـان خواهـد داد يـا نـه، در آينـده مشـخص می شـود. هـر چنـد در حــال حاضــر بــه نظــر می رســد کرگندن‎‌های پلاســتیکی و مقوايــی بی فايــده ســفارش روزنــد. شــايد وقتــش اســت كــه ايـن صنعـت بـه اصـول اولیـه خـود بازگـردد. اگـر بـه انـدازه كافـی بـرای «ايـول نیـول” خـوب بـود!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.