راهنمای خرید کارت گرافیک

4

در ادامه مطالب و راهنماهای قبلی در مورد خرید لوازم دیجیتال، امروز موضوع مورد بحث ما در مورد خرید کارت گرافیک مناسب است. مطمئنا خیلی از شما اطلاعاتی در مورد خرید آن ندارید ولی هیچ اشکالی ندارد، ما اینجا هستیم تا به شما در این باره کمک کنیم.

در این مقاله قرار است که به طور کامل و مفصل، ریز به ریز نکات مهم در مورد خرید یک کارت گرافیک مناسب را بررسی کنیم و در انتها مثل همیشه قیمت‌های انواع کارت گرافیک را از ارزان‌ترین تا گران‌ترین مورد بررسی قرار دهیم.

مشاهده قیمت کارت گرافیک


کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک چیست؟

کارت گرافیک مهم‌ترین بخش کامپیوترها برای کارها و پردازش‌های گرافیکی است. در خیلی از موارد، مثل بازی‌های رایانه‌ای سنگین، رندرینگ و کارهای گرافیکی سنگین، پردازنده نیاز به یک کارت گرافیک با توان بالا دارد؛ چرا که پردازنده خود به تنهایی از پس این کار برنمی‌آید.

برای این که بتوانید یک کارت گرافیک خوب نسبت به به بودجه و کاربرد خود خریداری نمایید، نکاتی را باید رعایت کنید که در صورت عدم رعایت این نکات، پول شما به هدر می‌رود و همچنین کارت گرافیک مورد کاربرد و مورد نظر خود را هم خریداری نکرده‌اید. پس با ما همراه شوید تا شما را با این نکات مهم آشنا کنیم.

یک نکته بسیار مهم که باید در بخش مقدمه به آن اشاره کنم این است که، یک کارت گرافیک با حافظه بیشتر، لزوما قدرت بیشتری نسبت به یک کارت گرافیک با حافظه کمتر ندارد!! این در حالی است که دیده شده در یک کارت گرافیک با حافظه کمتر در مقایسه با کارت گرافیک با حافظه بیشتر، عملکرد تقریبا یکی بوده و اختلاف در حد چند فریم است!

نکته بعد این است که برای کارت گرافیک معیارهای زیادی را باید در نظر بگیرید مانند، صفحه نمایش و سیستم خنک کننده و اندازه کیس که همگی برای انتخاب کارت گرافیک موثر هستند.

خب در این بخش تعدادی نکته عمومی را گفتیم و در بخش بعد به سراغ نکات مهم‌تر و تخصصی‌تر می‌رویم و آن‌ها را یک به یک با هم بررسی می‌کنیم.

اطلاعات بیشتر کارت گرافیک


نکات مهم برای خرید کارت گرافیک

نکات مهم برای خرید کارت گرافیک

خب در این بخش نکات کلی بسیار مهم و اساسی برای خرید کارت گرافیک را بررسی می‌کنیم که شامل :

  •  اولین قدم برای خرید یک کارت گرافیک مناسب، بررسی قطعات کامپیوتر خود است. قبل از این که به سراغ خرید یک کارت گرافیک جدید بروید، باید قطعات (سخت افزاری) فعلی کامپیوتر خود را بررسی کنید. زیرا بسیار مهم است که قطعات قبلی با کارت گرافیکی که قرار است خریداری کنید، سازگاری داشته باشند. سعی کنید که برند مادربرد خود را نگاه کنید و کارت گرافیک خود را نیز از همان برند تهیه کنید (البته این کار همیشه امکان پذیر نیست!). در مورد بررسی قطعات فعلی و سازگاری آن با کارت گرافیک مورد نظر، حتما با افراد خبره در این مورد نیز مشورت کنید.
  • هدف خود را از خرید کارت گرافیک مشخص کنید. در قدم دوم باید هدف خود و نیازی که از کارت گرافیک دارید تعیین کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه کارت گرافیکی نیازهای شما را برطرف می‌کند. برای مثال یک فرد از کامپیوتر خود تنها برای کارهای روزمره استفاده می‌کند و یک فرد از کامپیوتر خود برای بازی‌های نه چندان جدید و سنگین استفاده می‌کند و یک فرد از کامپیوتر خود برای رندرینگ برنامه کتیا استفاده می‌کند که خب قطعا نباید از یک نوع کارت گرافیک استفاده کنند و هر کدام باید کارت گرافیک مخصوص و مناسب خود را خریداری و استفاده نمایند چون کاربرد هر یک از کارت گرافیک کامپیوتر خود متفاوت است.
  • چک کنید که آیا مادربرد با کارت گرافیک مورد نظر سازگار است یا خیر. همان طور که در بخش قبلی هم گفتیم باید سازگاری تمام قطعات سخت افزاری را با کارت گرافیک چک کنید که مهم ترین قطعه سخت افزاری مادربرد است. برای مثال گاهی دیده شده که مادر برد یک کامپیوتر اسلات اضافی برای کارت گرافیک ندارد که اگر از قبل آن را چک نکنید بعد از خرید کارت گرافیک به مشکل خواهید خورد.
  • همچنین مورد دیگر این است که از میزان برق مصرفی کارت گرافیک خود باید آگاهی داشته باشیم. اگر کارت گرافیکی نادرست انتخاب کنیم، به پاور دستگاه فشار خواهد آمد و هزینه اضافی برای ما خواهد داشت. اگر می‌خواهید که در مورد مادربورد خود اطلاعات کسب کنید، باید به سایت مادربورد خود مراجعه کنید؛ زیرا تمامی اطلاعات در سایت کامل وجود دارند.
  • باید توانایی‌های مانیتور خود را در نظر بگیرید. قبل از خرید کارت گرافیک، باید از سازگاری پورت‌های کارت گرافیک، با خروجی مانیتور خود مطمئن شوید. همچنین رزولوشن مانیتور نیز اهمیت دارد؛ چرا که اکثر کارت گرافیک‌هایی که در حال حاضر در بازار موجود هستند، برای بازی هایی با رزولوشن ۱۰۸۰ طراحی شده اند و اگر شما برای اجرای بازی خود به رزولوشن ۴K نیاز دارید، باید کارت گرافیکی قدرتمند‌تر را بخرید.
  •  سعی کنید تا زمانی که واقعا احساس نیاز شدید نمی‌کنید، از دو کارت گرافیک استفاده نکنید.

مهمترین ویژگی‌های یک کارت گرافیک که در موقع خرید باید به آن توجه کنیم.

خب حالا نکات مهم و اصلی خود کارت گرافیک را با هم بررسی می‌کنیم:

مقدار حافظه کارت گرافیک

مقدار حافظه یک کارت گرافیک از مواردی است که قدرت آن را تعیین می‌کند. هرچه کارهای شما سنگین‌تر باشد یا به رزولوشن بهتری نیاز داشته باشید، این عدد بالاتر می‌رود. برای مثال یک کارت حافظه چهار گیگابایتی، رزولوشن ۱۰۸۰ و کیفیت خوبی را در اختیار شما می‌گذارد. اما اگر همین رزولوشن را بخواهید به فور کی تغییر دهید، حداقل هشت گیگابایت حافظه مورد نیاز است!‌

اندازه و سایز کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک معمولا در اندازه‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. برای مثال کارت‌های حافظه مخصوص گیم، اندازه‌های بزرگ‌تری دارند. نکته مهم در مورد اندازه کارت گرافیک این است که باید چک کنید که آیا کارت گرافیک مورد نظر در کیس شما خوب قرار می‌گیرد و جا می‌شود یا خیر.‌

درگاه و پورت‌ها

همان طور که در بخش قبل نیز گفتیم؛ ممکن است کارت گرافیک شما با مانیتور شما سازگاری نداشته باشد. پس حتما سعی کنید قبل از خرید درگاه و پورت‌های کارت گرافیک خود را چک کنید.

اتصال برق اضافی

گاهی کارت‌های گرافیک به یک توان مصرفی اضافی و مکمل نیاز دارند که این نیاز را از طریق یک اتصال مکمل به صورت شش یا هشت پینی برطرف می‌کنند.

مشاهده مشخصات کارت گرافیک


بهترین و پرفروش‌ترین برندهای کارت گرافیک

در این بخش برندهای معروف و مطرح که امتحان خود را پس داده‌اند را به شما معرفی می‌کنیم. پنج برند مطرح در حوزه کارت گرافیک شامل:

۱) ایسوس

۲) ام اس آی

۳) ای فاکس

۴) پی ان وای

۵) گیگابایت


قیمت انواع کارت گرافیک در بازار

نکات مهم برای خرید کارت گرافیک

خب حالا که تمام نکات مهم در مورد خرید کارت گرافیک را با هم بررسی کردیم، نوبت به مقایسه قیمت ها رسیده است. قیمت‌ها کاملا دقیق هستند و از منبعی کاملا موثق به دست آمده‌اند، اما با توجه به نوسانات ارز، ممکن است هنگامی که شما اقدام به خرید می‌نمایید، قیمت‌ها کمی اختلاف داشته باشند.

ارزان‌ترین کارت گرافیک در حال حاضر در بازار کدام است ؟

مثل همیشه با ارزان‌ترین‌ها کار خود را شروع می‌کنیم. ارزان‌ترین کارت گرافیک در حال حاضر در بازار از برند ای فاکس است. مقدار حافظه این کارت گرافیک یک گیگابایت است و فضای نصب مورد نیاز آن یک اسلات است. قیمت این کارت گرافیک هفتصد و نوزده هزار تومان است.

پس از کارت گرافیک بالا، کارت گرافیک اسپارکل جز ارزان‌ترین کارت گرافیک‌های بازار محسوب می‌شود که مقدار حافظه آن یک گیگابایت است و همچنین فضای نصب مورد نیاز آن نیز یک اسلات است. قیمت این کارت گرافیک، هفتصد و هشتاد و پنج هزار تومان است.

پرفروش‌ترین‌ کارت گرافیک در حال حاضر در بازار کدام است ؟

خب حالا قیمت پرفروش‌ترین‌ها را بررسی می‌کنیم که خب قطعا کارت گرافیک‌های خوبی هستند که فروش بالایی نسبت یه بقیه دارند. پرفروش‌ترین کارت گرافیک بازار، کارت گرافیک ای فاکس است که دو گیگابایت حافظه دارد و همچنین فضای نصب مورد نیاز آن نیز یک اسلات است و قیمتی نهصد و هفده هزار تومانی دارد.

همچنین کارت گرافیک ایسوس با چهار گیگابایت حافظه و فضای نصب مورد نیاز دو اسلاتی، قیمتی پنج میلیون و هفتصد هزار تومانی دارد و جالب اینجاست که با این قیمت بسیار پرفروش است و رتبه سوم فروش کارت گرافیک را در ایران به خود اختصاص داده است.

محبوب‌ترین کارت گرافیک در حال حاضر در بازار کدام است ؟

برای جذابیت بیشتر مقاله و همچنین آشنا شدن شما با محبوب‌ترین‌ها، قیمت محبوب‌ترین کالاهای دیجیتالی را به تازگی در چاپخونه با هم بررسی می‌کنیم که امروز هم نوبت به کارت گرافیک رسیده است. محبوب‌ترین کارت گرافیک بازار، کارت گرافیک پی ان وای با قیمتی نجومی است. این کارت گرافیک به دو اسلات فضا برای نصب نیاز دارد و مقدار حافظه آن بیست و چهار گیگابایت است. قیمت این کارت حافظه رقمی نجومی یعنی صد و پانزده میلیون تومان است!!!

همچنین کارت گرافیک ایسوس نیز بسیار محبوب است که مشخصات آن شامل، چهار گیگابایت حافظه و دو اسلات فضای مورد نیاز نصب است همچنین قیمت آن پنج میلیون وسیصد  هزار تومان است.

گران‌ترین کارت گرافیک در حال حاضر در بازار کدام است ؟

خب خب حالا هم وقت بررسی قیمت گران‌ترین کارت گرافیک‌ها و شاید هم شاخ‌ترین کارت گرافیک‌ها رسیده است. گران‌ترین کارت گرافیک‌های بازار، کارت گرافیک‌های برند پی ان وای هستند. گران‌ترین مدل آن قیمتی یکصد و پانزده میلیون تومانی دارد که در بخش محبوب‌ترین‌ها به آن اشاره کردیم. پس از آن یک مدل دیگر با قیمت پنجاه و هفت میلیون تومانی، با مقدار حافظه شانزده گیگابایت قرار گرفته است. کلا قیمت‌های این برند بالا هستند و در گران‌ترین‌ها صدر نشین هستند.

خرید کارت گرافیک

4 نظرات
  1. محمد جواد می گوید

    سلام دوست عزیزم . میخواستم یه کارت گرافیک برای بازی هایی مثل red dead 2 , odysseyبخرم .تا شش میلیون بودجه دارم . به نظرت از بین این کارتها کدوم رو بخرم که به پولم بخوره هم کارایی خویی داشته باشه
    VGA Asus STRIX-GTX780-OC-6GD5
    VGA Asus STRIX-GTX780-OC-6GD5
    ASUS PH-GTX1050TI-4G Graphics Card
    Asus ROG STRIX GTX1650 O4G و Asus GTX980TI-DC3OC-6GD5
    MSI RX 470 GAMING X 4G Graphics Card

    1. محمد فیض آبادی فراهانی می گوید

      بهترین کارت گرافیک هم بگیری نمیتونه جای یه کنسول رو برای بازی بگیره. با این مبلغ یه کنسول بگیر به نظرم اگه بالای ۵۰ درصد قصدت از خرید کارت گرافیک بازی هست .

  2. بابک می گوید

    سلام در خدمتم ۰۹۳۳۴۴۰۲۱۴۳

  3. شایان می گوید

    سلام من میخوام یه سیستم ببندم با این مشخصات
    گرافیک: MSI Gtx 1080 gamingX plus 8g
    مادربرد: ASUS prime B450M-A
    پردازنده: AMD rayzen 7 3700X
    رم: huperX predator RGB 32G 3200MHz DDR4
    همه بازی های روز رو میتونه بالا بیاره ؟ بازی red dead 2 رو روی اخرین تنظیمات گرافیکی با چند فریم بالا میاره ممنون اگه بگید:)
    یه سوال دیگه مادر بردم خوبه؟
    و یه چیز دیگه من میخوام استریم کنم و کار های سنگیی اش بکشم جواب گو هست دیگه؟
    و یه چیز دیگه اگه کارت گرافیک خوبی با قیمت ۱۴ یا ۱۵ تومن خوب بهتر از این گرافیک هست ؟ لطفا زود جواب بدید ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.