مواد مصرفی در چاپ افست کدام است ؟

0

مواد شیمیائی مصرفی در چاپ افست

مواد شیمیائی مصرفی در چاپ افست

الف) داروی زرد (Fc11): برای جلوگیری از اسیدی شدن سطح پلیت در حین چاپ که در آب ماشین چاپ افست مخلوط می گردد. (جلوگیری از زمینه آوردن پلیت چاپ افست) هنگام چاپ با کاغذهایی که حالت اسیدی دارند مانند؛ کاغذهای افست معمولی.

ب) داروی قرمز (Rc62): برای بهتر مرکب گرفتن پلیت پس از ظهور در قسمت لیتوگرافی و حفاظت پلیت و جلوگیری از زمینه آوردن که به ثبوت هم معروف اند.

پ) داروی اس پی آی (SPA): برای تمیز کردن پلیت و برطرف کردن زمینه ی پلیت که در اثر اکسید شدن به وجود آمده و برطرف کننده هرگونه چربی روی پلیت می باشد. مورد مصرف آن بیشتر برای پلیتهای مسی است چون مس را برای بهتر گرفتن مركب آماده کرده و کروم را برای گیرائی آب عاری از هرگونه چربی و اکسید می سازد.

ت) خمیر جرم گیر نورد و لاستیک سیلندر: این خمیر به منظور بر طرف کردن انواع جرم و جلوگیری از شروع شیشه شدنی نورد و لاستیک سیلندر به کار می رود. در نتیجه باعث افزایش طول عمر نوردها و لاستیک سیلندر و نیز حفظ درجه شور نوردها در حد استاندارد می شود. کاربرد این خمیر سرعت تعویض رنگ ترکیبات لاستیکی از تیره به روشن را بالا برده و در نتیجه ضمن افزایش کیفیت تولید بهره وری ماشین را افزایش می دهد. توجه داشته باشید هنگام مصرف این خمیر از تماس آن با پلیت جلوگیری شود.

ث) تمیز کننده یخچال سیستم های رطوبت دهی: این تمیز کننده به منظور جلوگیری از رشد قارچ، باکتری، رسوبات در آب و انسداد لوله های سیستم رطوبت رسانی به کار می رود. این محلول باعث کاهش نیاز به سرویس سیستم های رطوبت دهی، افزایش تولید و نیز یکنواختی کیفیت کارهای چاپی می شود.

ج) تمیز کننده پلیت: این تمیز کننده به منظور استفاده در پلیت های ظاهر شده و ظاهر نشده با قابلیت بر طرف کننده خشها و خطاهای کوچک روی پلیت به کار می رود. این دار و سازگار با طیف بسیار وسیعی از انواع مرکب و پلیت بوده و مرکب های خشک شده را به راحتی پاک می کند.

تمیز کننده پلیت

ح) تمیز کننده دست با ترکیباتی از مرکبات: این تمیز کننده با بهره گیری از ذرات میکروسکوپی برای تمیز کردن ریز ترین ذرات آلودگی به کار می رود. عملکرد آن مشابه کرم های نرم کننده دست و احیاء کننده چربی های طبیعی پوست می باشد. ضمن آن که به راحتی انواع مرکب را از پوست پاک می کند.

چ) محلول رطوبت دهی (داروی آب): این محلول با توجه به فن آوری سیستم رطوبت۔ دهی بعضی سیستم پارچه نورد آب DDS سیستم آلکالر و سیستم پارچه نورد آب و الكالر تولید و برای مصرف عرضه می شود. (۱) محلول رطوبت دهی پارچه نورد آب و آلکالر: این محلول با سیستم های رطوبت۔ دهی پارچه نورد و آلكالر سازگار بوده و باعث کاهش سختی آب و جلوگیری از نفوذ ذرات معلق کاغذ و گرد و غبار موجود در هوا به روی نوردها و لاستیک سیلندر می شود.

۲) محلول رطوبت دهی آلکالر: این محلول سختی آب را کاهش داده، با انواع آب با سختی متوسط و بالاتر سازگار بوده و باعث کاهش کشش سطحی آب و محدود کننده مصرف الکل می باشد. ضمن آن که از نفوذ ذرات معلق کاغذ و گرد و غبار روی لاستیک و نورد جلوگیری می کند.

خ) ترمیم کننده لاستیک سیلندر: استفاده از ترمیم کننده باعث می شود که بتوان از لاستیک سیلندر جا خورده مدت بیشتری استفاده کرد؛ زیرا که می تواند لاستیک سیلندر را | به طور نسبتا رضایت بخش ترمیم کنند. در نتیجه هزینه ناشی از تعویض لاستیک سیلندر کاهش یافته بازده تولید افزایش می یابد؛ زیرا که از شکستگی، له شدگی و بیضی شدگی ترام جلوگیری می کنند.

د) چرب کننده نورد: این مواد برای حفظ کیفیت و کارآئی نوردهای لاستیکی در مقابل سایش، مواد خورنده و خشک شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

ذ) نوار کاغذی اسیدسنج: نوار کاغذی برای تشخیص میزان ph محلول رطوبت دهی که در چاپ افست حد فاصل ۴.۸ الی ۵.۸ می باشد مورد استفاده قرار می گیرند. نوارهای ph سنج با قرار گرفتن در محلول رطوبت دهی تغییر رنگ می دهند. با توجه به میزان تغییر رنگ ph مشخص می شود.

لاستیک سیلندر در چاپ افست

لاستیک سیلندر در چاپ افست

لاستیک ها در دو نوع انعطاف پذیر یا فشارپذیر و انعطاف پذیر یا سخت عرضه می شوند. از لاستیکهای فشارپذیر که در بازار ایران به لاستیک های بادی نیز معروف۔ اند، استقبال بیشتری شده است.

الف) لاستیک انعطاف پذیر: ویژگی سطح لاستیک های انعطاف پذیر به شرح زیر می باشد:

  • رطوبت مربوط به پلیت (در قسمت های بدون تصویر) را هنگام انتقال به خود به نحوه بهتری جذب می کند و میزان کمتری از آن را به کاغذ چاپی انتقال می دهد.
  • از ناهمواری سطح زیر چاپ: در قسمت های دارای چاپ، جلوگیری می کند.
  • در عمل انتقال نواحی تنپلات و نقاط ترامه هافتون به طور یکسان صورت می گیرد.
  • کمک می کند تا ضخامت یکسانی از مرکب بر روی کاغذ داشته باشیم. این امر در اثر ساختار فیزیکی و شیمیائی سطح لاستیکها حاصل می شود. لاستیکها ممکن است از ناحیه ی لبه ها و یا سطح آن دچار آسیب شوند که با بهره – گیری از گیره های لاستیک به سرعت قابل تعویض اند.

ب) لاستیک ریل دار: لاستیک‌های ریل دار در سطح گسترده در ماشین های افست رول به کار می روند. در ماشین های افست ورقی هم نتایج خوبی در تسریع زمان تعویض لاستیک داشته است.

پ) روکش سیلندر: برای جلوگیری از چسبیدن مرکب به سطح سیلندر از فن آوری۔ های متعددی استفاده می شود تا مرکب سطح چاپ شده در چرخه ی تولید و انتقال بدون آسیب باقی بماند. یکی از فن آوری های عرضه شده جهت انتقال بدون خدشه ورق چاپی، کاربرد روکش های سیلندر است.

 روکش های سیلندر عبارتند از :

  • روکش سیلندر: با ساختار ریز میکروبی
  • پارچه های سیلیکون اندود
  • لاستیک های ویژه

تورهای پارچه ی قابل تعویض که به سادگی پس از مصرف توسط چاپ کار تعویض می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.